Õpilased otsivad õpetaja saladust

Raimu Hanson
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Piret Laurimaa vastas küsimustele eile Tartu Uue Teatri teisel korrusel, aknast paistmas ülikooli botaanikaaia müür.
Piret Laurimaa vastas küsimustele eile Tartu Uue Teatri teisel korrusel, aknast paistmas ülikooli botaanikaaia müür. Foto: Sille Annuk

Möödunud aasta kevadel surnud teatri- ja filminäitlejale ning teatriõppejõule Rudolf Allaberdile mõeldes meenuvad Endla teatri näitlejale Piret Laurimaale kõigepealt tema suured hallid vesised silmad ja suur pea, aga ka suur süda.

«See lühike mees jättis alati mulje kui kohutavalt heast ja kinnisest, ilmselt väga suure saladusega inimesest,» ütles Laurimaa. «Tegelikult ei teagi, kes ta tegelikult elus oli.»

Allabert võib teatriparadiisis tunda uhkust pärnulannast õpilase käekäigu üle. Selle ametlikult tunnustatud tippudeks on Eesti teatri aastaauhind 2009 naiskõrvalosa täitmise eest lavastuses «Rock’n’roll» ning parima naisnäitleja aastaauhind 2008, mille tõid osatäitmised lavastustes «Karge meri» ja «Kajakas».

Laurimaa kõrvu Vadiga

Tartu Uues Teatris tuleb sel laupäeval vaatajate ette uuslavastus «Rudolf Allaberdi testament». Piret Laurimaa kõrval on osatäitjaks lavastaja ja ühtlasi teksti autor Urmas Vadi, kes on samuti Allaberdi õpilane Tallinna Pedagoogikaülikooli kultuuriteaduskonnast.

Huvitav, mida arvaks näitleja ja õppejõud, kui ta saaks Tartu Uues Teatris etendust vaadata?

«Ta üks lemmikväljend oli «kraadiküsimus», mis tähendas, et kas miski lavastuses võib olla läinud üle hea maitse piiri,» meenutas Laurimaa. «Kui ta istuks meie juures saalis ja vaataks seda kõike pealt, siis oleks see tema jaoks suhteliselt «kraadiküsimus». Aga jäägu see publikule otsustada, kas me läheme üle hea maitse piiri.»

Põnev töö kuskil mujal

Endla näitlejannal on koduteatris päris palju tööd – praegu viies lavastuses.
Lisa on pakkunud ja pakub õige pea taas Kuressaare linnateater. «Nüüd on mul õnn olla ka siin, Tartu Uues Teatris,» ütles ta.

Ettepaneku tulla Vadi lavastusse võttis ta vastu seepärast, et see on põnev töö kuskil mujal, teiste inimeste ja lavapartneritega – nii ei jää näitleja iseendasse kinni. «See on mulle kingitus,» lisas ta. «Suur aitäh selle eest!»

Tartu Uuest Teatrist läkitatud lavastuse sisukokkuvõte annab teada, et Allabert helistas millalgi oma eluaja lõpul Vadile ja rääkis oma unenäost ja arvas, et sellest võiks näidendi kirjutada. Aga Vadi ei kirjutanud ega kirjutanud ja ei kirjutanudki. Eelmisel kevadel Allabert suri.

Sellest pole midagi, sest see lavastus, mida ta ootas, tuleb. Ja veel enamgi, ka Allabert ise sulandub lavastusse ja teeb oma viimase rolli.

Lavastusest hakkavad kumama küsimused, kuidas elada õigesti, mis on meie põhiväärtused, sest ükski inimene ei peaks elama ja surema pimedas ja üksi. Ja miks üks inimene, kes on olnud kunagi näitlejana tipus, jääb korraga üksi ja kogu maailm akna taga näib nagu vana mälestus?

Kuidas püsida elus?

«Rudolf Allaberdi testament» on viimane osa Urmas Vadi isikunäidendite triloogiast Tartu Uues Teatris. Kaks eelmist olid «Peeter Volkonski viimane suudlus» ja «Rein Pakk otsib naist!».

Abiks Raadioteater

• Tartu Uues Teatris (Lai 37) esietendub 15. aprillil kell 19 Urmas Vadi autorilavastus «Rudolf Allaberdi testament».

• Lavastuses on Urmas Vadi kasutanud oma novelli «Rudolf Allaberdi viimane osa», mis ilmus aastal 2011 Vikerkaares nr 10-11.

• Lavastus valmib koostöös Raadioteatriga.

• Kunstnik Kerli Jõgi, helirežissöör Külli Tüli.

• Mängivad Piret Laurimaa ja Urmas Vadi.

Allikas: TUT

 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles