Emajõe lodjal käib kapitaalremont

Risto Mets
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kapten Priit Jagomägi juhib Jõmmu trümmis ehitustöid.
Kapten Priit Jagomägi juhib Jõmmu trümmis ehitustöid. Foto: Margus Ansu

Kuu aja pärast oma kaheksandat sünnipäeva tähistav lodi Jõmmu seisab varikatuse all, tekk lahti võetud ning trümm töötavaid mehi täis.

«Vanasti loeti lodja elueaks 20 aastat. Pärast seda oli mõistlikum juba uus ehitada,» rääkis Jõmmu kapten Priit Jagomägi. Oma kaheksa eluaastaga on Jõmmu jõudnud kuldsesse keskikka. Laev on hästi vastu pidanud, kuid vajab siit-sealt kõpitsemist.

Ette võetud töid ei saa peale vaadates sugugi väikeseks iluraviks nimetada. Välja on vahetatud mõned kaared laeva põhjas ja laudu välisküljel. Ent kõige põhjalikum töö käib Jõmmu sisemuses.

«Põhi ja katus on hästi vastu pidanud, kuid tekk hakkas läbi sadama,» kirjeldas Emajõe Lodjaseltsi liige Liisa-Lota Kaivo.

Mullu sõidutas lodi umbes 10 000 inimest, ühtekokku on sellel käinud vähemalt 45 000 reisijat. Rääkimata jõuluajal Raekoja platsil laevas käinud külalistest. Inimeste nii suur hulk on jätnud oma jälje.

Liugleb vette

Lisaks uuele tekile ehitavad puusepad ümber laeva sisemuse, et saaks varju alla võtta ning ka ööbima mahutada senisest rohkem inimesi. Uuenduskuuri läbib kütte- ja ventilatsioonisüsteem. Samuti saab meeskond nõudepesuvõimaluse. «Nüüd peaks jälle viis-kuus aastat ilma remondita vastu pidama,» arvas Jagomägi.

Lodjaselts tahab Jõmmu vee peale saada 18. aprilliks, et alustada paar päeva hiljem loodusretkedega Käreveres. Enne seda tulevad 14. aprillil traditsioonilised laeva tõrvamistalgud.

Vette liugleb Jõmmu mööda sügisel valminud raudrenne plastsuuskadel. «Tartus pole enam nii suurt kraanat, millega tõsta 27-tonnist laeva,» selgitas Jagomägi. Mööda renne piisas Jõmmu kaldale sikutamiseks neljatonnisest tõmbejõust. «Isegi suurem maastur saaks sellega hakkama.» Vette tagasi liugleb Jõmmu ise, kui kiilud eest lüüa.

Pariisist mööda vett

Algav navigatsioonihooaeg tõotab tulla tihe. Jõmmuga on lodjaseltsil plaanis korraldada õuesõppepäevi kuues maakonnas. Lisaks muud üritused ja lõbusõidud. Plaan on käia esimest korda ka Venemaal Pihkvas, kus tuleval suvel korraldatakse hansapäevad.

Tihe sõidugraafik aitab seltsil teenida raha, et hakata ehitama uut lotja. See peaks tulema kaks korda mahukam kui Jõmmu, täpsemalt kolmandiku võrra pikem ja ka tunduvalt laiem. «Nii suur, et üks gümnaasiumiklassitäis õpilasi mahuks korraga ööbima,» täpsustas Kaivo.

Jõmmu on viimasel ajal veetnud aega kodusadamas, kuid lodjaseltsi viikingilaev Turm talvitus Prantsusmaa pealinnas Pariisis. Seal tutvustas ta prantslastele iidseid laevaehitusvõtteid ja ajakohast eluolu.
Osa seltsi liikmeid on juba praegu Pariisis, et valmistada viikingilaev ette pikaks teekonnaks. Maikuus alustab Turm seilamist mööda Euroopa jõgesid ja kanaleid ning lõpuks merd, et jõuda kodusadamasse.

Kindlasti võtavad meeskonnaliikmed umbes kaks kuud vältaval teekonnal ka aerud kätte, kuid suuremalt jaolt viib Turmi edasi külge kruvitav elektrimootor. «Pole enam võtta neid viikingeid, kes jõuaksid nii palju röövida, vägistada ja tuhandeid kilomeetreid sõuda,» naeris Kaivo.

Lodi Jõmmu
• Valmis alates 14. sajandist Peipsi ja Emajõe vesikonnas liikunud laevade kavandite põhjal.
• Lasti pärast paar aastat väldanud planeerimist ja ehitust vette 30. aprillil 2006.
• Pikkus 12 meetrit, laius
7 meetrit, kaalub 27 tonni.
• Liigub peamiselt mootori jõul, kuid avaramatel vetel ka purjede abil.
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles