Linn plaanib Idaringtee ehitusraha laenata

Jüri Saar
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Illustratsioon: Repro

Idaringtee ehituse algus võib tähendada, et järgmise nelja aasta jooksul peab Tartu linn ehituse omaosaluse katteks võtma laenu kuni kümme miljonit eurot. Samal ajal on kaks suurt silda remondi ootel.


Pealinnast tulnud sõnumid lubavad Tartu linnavõimudel loota, et valitsus eraldab Idaringtee kallinemise katteks lisaraha. Kuid see tähendab ka, et Tartu linn peab omaosaluse maksmiseks välja käima suure summa, mis koos võimaliku kallinemise katteks mõeldud rahaga võib ulatuda 10 miljoni euroni.

Jutt on Idaringtee ehituslõikudest Võru tänavast Lammi teeni ühes Ringtee sillaga.

Tartu abilinnapea Raimond Tamm ütles, et küsida ei tuleks niivõrd, mida see tähendab linna eelarvele, vaid mida see tähendab linna laenukoormusele. «Peame Idaringteed laenurahast finantseerima. Võimalust, et suudaksime eelarves investeeringute reale koguda nii palju tulude jääke, ma küll ei näe,» ütles ta.

Tartu võlakohustused olid 2011. aasta lõpuks 45,6 miljonit eurot ehk 54,6 protsenti linnaeelarve puhastuludest (eelarve tulud sihtotstarbeliste eraldisteta).

Vajaduste selgitamine

Tamm ütles, et loodetavasti jääb linna välja käidav summa Idaringtee puhul 6-7 miljoni euro kanti, kuid ei tohiks ületada 10 miljonit eurot.

«Tõenäoliselt järgmise nelja aasta jooksul ehk aastani 2015 tuleb igal aastal keskmiselt 2,5 miljonit eurot sellesse projekti panna,» märkis ta.

Abilinnapea Argo An­nuk  lisas, et juba selle aasta eelarve tegemisel on plaanitud 2,2 miljonit eurot laenu võtta eeldusel, et see läheb kas Idaringtee ehituseks või siis ühe silla parandamiseks.

Tamm ütles, et ei saa kinnitada, et Sõpruse ja Võidu silla remont on nüüd Idaringtee valmimiseni edasi lükatud. «Kevadeks peaks valmima  eelarvestrateegia, mis näitab reaalseid võimalusi. Praegu rohkem kommenteerida ei oska,» ütles Tamm. «Milline on Sõpruse silla olukord, selgub paari kuu jooksul, tehniline ekspertiis on tellitud. Küsimus on, kui hull on hull.»

Annuk jätkas, et kui on kindlaks tehtud kõigi sildade olukord ja vajalikud investeeringud, saab prioriteete seada. Lisaks tuleb eelarve koostamisel vaadata ka koole, lasteaedu ja kõike muud.
Tamm kritiseeris neid, kelle meelest enne Idaringtee ehitamist tuleks remontida sillad.

Kangi efekt

«Meist oleks äärmiselt arusaamatu mitte kasutada võimalust, mis selleks finantsperioodiks on antud,» ütles Tamm. «Kui läheme Sõpruse silda või Võidu silda parandama, tuleb see sada protsenti endal maksta. Idaringteed ainult linnaeelarvest ehitada ei suudaks me kunagi. Idaringil saame nüüd kangi efekti: meie paneme 15 protsenti ja 85 protsenti tuleb väljastpoolt.»

Majandusminister Juhan Partsi saadetud kirja kohaselt võib Tartu saada ELi Ühtekuuluvusfondist Idaringtee ehituseks kuni 38,24 miljonit eurot, projekti abikõlblik maht on ligi 45 miljonit eurot ja koos võimaliku kallinemise ja muude ootamatute kuludega võib hind küündida üle 48 miljoni euro.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles