Noor kollane jätab tõlgendamisruumi

Jüri Saar
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Eile ennelõunal sõitis kollase fooritule ajal ristmikule politseisõiduk. Politsei selgitusel põles roheline tuli, kuid vahetult enne, kui sõiduk jõudis ülekäigurajani, süttis kollane. Et järsk pidurdamine tekitanuks liiklusohu, ületas sõiduk ristmiku. Kui sõiduk ei oleks manöövrit lõpuni sooritanud, pidanuks ta peatuma sebral. Selle selgituse järgi vastab juhi käitumine liiklusseadusele.
Eile ennelõunal sõitis kollase fooritule ajal ristmikule politseisõiduk. Politsei selgitusel põles roheline tuli, kuid vahetult enne, kui sõiduk jõudis ülekäigurajani, süttis kollane. Et järsk pidurdamine tekitanuks liiklusohu, ületas sõiduk ristmiku. Kui sõiduk ei oleks manöövrit lõpuni sooritanud, pidanuks ta peatuma sebral. Selle selgituse järgi vastab juhi käitumine liiklusseadusele. Foto: Sille Annuk

Kollase fooritulega ristmikule sõitnud juht võib saada politseilt trahvi, kuigi tegelikult järgis ta liiklusseadust ja lähtus autokoolis õpetatust. Kollane tuli küll keelab liikuda, aga lubab erandeid.

Liiklusseadus keelab fooris süttinud kollane tuli autojuhil ristmikule sõita ja näeb eksimuse eest ette kuni 200-eurose trahvi. Politsei praktikas jäävad trahvid sõltuvalt seaduserikkumise üksikasjadest tavaliselt 20 ja 100 euro vahele, kui lähtuda Lõuna prefektuuri liiklusjärelevalvetalituse juhi Ove Saare andmeist.

Ent kollase tule tähendust seletaval lausel on ka teine pool: nimelt peatumiseks ette nähtud kohast tohib edasi sõita vaid juhul, kui seal peatumine on liiklust ohustamata võimatu. Seega peaks selline käitumine olema erandlik, kuid kipub olema tavaline.

«Ei saa üheselt öelda, et juhid on hooletud. Liikluseeskiri võimaldab juhtumil, kui ei jõua õigel ajal pidurdada, sõita ristmikule lõppeva rohelise või noore kollasega,» ütles Tartu liikluskorraldusteenistuse juhataja Tõnu Lukmann. «On ka juhte, kes sõidavad, nagu öeldakse, roosa tulega peale. See on juba kurjast ja selle eest tuleb kõvasti karistada.»

Sajad trahvid

Foorimärguannete eiramise eest on politsei karistanud mullu Tartus juhte 409 korral, tunamullu 575 korral ja veel aasta varem 636 korral. Politsei statistikas ei tooda välja, kui palju on patustatud punase, kui palju kollase tule vastu.

Ove Saare sõnul on politsei seisukoht ühene: kollane tuli keelab ja vilkuv roheline annab märku, et tuleb valmistuda pidurdamiseks. Saar ütles, et juhid on toonud igasuguseid põhjendusi, miks nad kollasega ristmikule sõitsid – ei pannud lihtsalt tähele või ei tahtnud pidurdada, sest kaup või lahtine ese on autos.

Lukmann ütles, et tegelikkuses tuleb juhtidel arvestada ka liiklemisharjumustega ja vilkuva rohelisega on ohutum sõita, nagu teeb seda kogu kolonn. «Kui üks auto hakkaks esimese rohelise vilkumisega ristmiku eel pidurdama, oleks kuri karjas,» nentis ta.

Sama mõttearendust jätkas Kiivi autokooli 13 aastat praktiseerinud sõiduõpetaja Jaan Prakson: «Et vältida hullemat, tagant otsasõitu, luban õpilastel kollasega läbi sõita. Juhil tuleb siiski arvestada, et roheline vilgub lühidalt.»

Prakson ütles, et kui juht vilkuva rohelise või n-ö noore kollasega järsult pidurdaks, võiks see juhul, kui teine auto tagant sisse sõidab, liigituda kahepoolseks süüks.

Ekspert annab näpunäiteid

Liiklusekspert Sulev Sannik juhtis samuti tähelepanu, et liiklusseadus ühtpidi keelab kollasega liikuda, aga ütleb ka tingimused eranditeks.

Ta soovitas juhtidel seada oma käitumist selle järgi, et kõigis Eesti transpordifoorides vilgub roheline tuli kaks sekundit ja siis süttib kollane. Kahe sekundiga läbib auto linnakiirusega 30 meetrit ja umbes sama pikk maa kulub peatumiseks. Tavaliselt on sama pikk kahe valgustusposti vahe. Seega peaks juht vilkuva rohelisega valmistuma peatumiseks, kui ristmikuni on jäänud 30 meetrit või rohkem.

«Iseküsimus, et võib-olla juht ei märganud esimest vilkumist, sest tähelepanu oli mujale suunatud, ja teise vilkumise ajal on auto ristmikust juba kümne meetri kaugusel, ohutult peatuda ei jõua ja sõidab kollase tule alguses ristmikule. Seda ei tohiks lugeda karistatavaks,» ütles Sannik.

Rohelise vilkumisaja pikendamist ei peeta aga mõistlikuks, sest see ahvatleks juhte kiirust lisama. Paljudes maades ei kasutata vilkuvat rohelist sel põhjusel üldse.

Foori töö ja karistus

• Roheline lubab liikuda;

• roheline vilkuv lubab liikuda, kuid teatab peatsest kollase tule süttimisest;

• kollane keelab liikuda; peatumiseks ette nähtud kohast tohib edasi sõita vaid juhul, kui seal peatumine on ilma liiklust ohustamata võimatu; kui tuli süttib hetkel, mil juht on ristmikul või ülekäigurajal, tuleb liikumist jätkata;

• punane keelab liikuda;

• punane ja kollane korraga keelavad liikuda ja teatavad peatsest rohelise tule süttimisest.

• Kui mootorsõiduki- või trammijuht sõidab foori keelava tule ajal ristmikule või jalakäijate ülekäigurajale, karistatakse teda rahatrahviga kuni 50 trahviühikut, üks trahviühik on 4 eurot.

Allikas: liiklusseadus

 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles