Kriis sulgeb Fiatite ja Kiade müüja

Nils Niitra
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Lõunakeskuses tegutsev Autoringi salong tõmbab otsi kokku, kuid senine Fiatide ja Kiade müüja lubab siiski, et mõlema automargi garantiihooldus Tartus jätkub ja nende omanikud ei pea hakkama Tallinna vahet sõitma.
Lõunakeskuses tegutsev Autoringi salong tõmbab otsi kokku, kuid senine Fiatide ja Kiade müüja lubab siiski, et mõlema automargi garantiihooldus Tartus jätkub ja nende omanikud ei pea hakkama Tallinna vahet sõitma. Foto: Margus Ansu

Sõitsin eile oma Fiatiga Lõunakeskuse Autoringi tegema viimast garantiiremonti – kojamehe mootori vahetust. Autopood oli suletud, teenindusse pääsemiseks avasin maja sees asuva sissepääsu lükandukse.


Saal, mis oli varem täis mootorrattaid ja igasuguseid autojuppe, oli šokeerivalt lage, sest 1993. aastast tegutsev Autoring tõmbab otsi kokku. Sel ja tuleval nädalal teeb Autoring veel  hooldustööde sabasid ja lõpetab siis tegevuse.



Tundsin eile esmakordselt oma nahal, et Eestis ja Tartus on majanduskriis. Mida teevad need 40 inimest, kes Autoringis töötasid ja kelle töö kvaliteedile pole minul kui kundel midagi ette heita nagu itaallastele, kes lõid Fiat Stilo? Ja kus ma nüüd seda õnnetut Stilot remontima hakkan?



Minu autol sai just garantiiaeg läbi, aga kus hakkavad käima need lõunaeestlased, kes peavad väisama oma Fiatite ja Kiadega veel aasta või paari jagu garantiihooldust? Autoring ei ole ainus autosalong, millele majanduskriis saatuslikuks sai.



Jaanuarist on suletud ka Viking Motorsi Saabide müügi salong Ringteel, ent Opelite müü­giga tegelev Carring jätkab Saabide hooldamist samas majas.



Hooldus jätkub


Autoringi omanik Peeter Pihelgas lubas siiski, et Kiadele ja Fiatitele leitakse kiiremas korras uus hooldaja ja nende omanikud ei pea hakkama sõitma Tallinna vahet.



«Sel ja järgmisel nädalal saab teha hooldust veel meie juures ja siis anname juba täpsemalt teada, kus ja mida jätkata saab. Kindlasti ei jää ühegi meilt ostetud auto omanik oma muredega üksi.»



Pihelgas lisas, et ükski Autoringist ostetud auto omanik ei pea pelgama garantii katkemist. Ta lubas, et autoomanikud saavad kirja uue hoolduskoha kohta, mis asub ka edaspidi Tartus. «Lahendused on tegelikult olemas, aga lepingud on alla kirjutamata.» Katkestus Fiatide ja Kiade hoolduses ei kesta Pihelgase sõnul kindlasti rohkem kui paar nädalat.



Autoring on Pihelgase andmetel müünud pool tuhat Kiat ja paarsada Fiati, mille garantiiaeg veel kestab. Ta lisas, et jätkub ka Fiatide ja Kiade müük, ehkki uue müüja nime on vara välja hõigata.



Pihelgase sõnul oleks senises mahus ja seniste püsikuludega jätkamine ettevõttel vaid agoonia pikendamine.



Pihelgase sõnul läks iseäranis Kiade müük tõusvas joones kuni augustikuuni. «Siis lõppes automüük ja poole detsembri pealt lõppes ka varuosade müük,» lisas ta. «Oktoobris ja novembris oleksime veel olnud valmis ka oma kõrvad panti panema, et jätkata, aga detsembri lõpp oli selline, et samal pinnal jätkates oleksime agooniat ehk pool aastat pikendanud.»



Peeter Pihelgase sõnul arvestas ta mullu 10–15-protsendilise käibelangusega ja oleks toime tulnud ka 20-protsendilise kukkumisega, kuid enam kui kolmandiku suuruse kahanemisega ettevõte toime ei tule.



Murest lahti


Mees tunnistas, et seljataga on pool aastat igapäevast muret ja rõhumist. «Praegu on juba teistmoodi tunne – kõige hullem on määramatus ja otsustamatus, mis saab 15-aastasest ärist ja enda loodud firmast,» lisas ta. «Äralõpetamine ei käi emotsiooni ajel ja selle taga on lahendusvariantide analüüs ja juhtkonna ühine otsus.»



Fiate maale toova Itaalia Auto juhataja Ingrid Pikveri sõnul ei ole järelteeninduse osas põhjust muretseda, sest teenindus jääb Tartus alles.



«Samad Autoringis teenindusega tegelenud inimesed jätkavad,» lausus ta. Pikver lisas, et firma ekstöötajad jätkavad teistes ruumides ja teise nime all. «Mingit pausi ei teki, sest need inimesed kolivad täiesti toimivatesse kohtadesse.»



Pikveri sõnul ei ole praegu küll autode müümiseks parim aeg, aga Itaalia Auto peab läbirääkimisi, et avada Tartus uus müügiesindus.



Forde ja Volvosid müüva Info-Auto Tartu esinduse juhi Jaak Väärsi sõnul ei pruugi automüüjate kadumine piirduda sugugi Tartuga. Ta lisas, et Tartu-suuruses linnas on automüüjatel mõtet oma kauplusi pidada.



«Küll aga võib uute autode müümine Tartust väiksemates kohtades muutuda väga problemaatiliseks,» ütles ta. «Autode müük väikses kohas saab olla võimalik juhul, kui investeeringud kinnisvarasse on tehtud ja välja makstud.»



Igal juhul on automüüjatel Väärsi kinnitusel väga rasked ajad, mis tuleb üle elada. Praegu on ruumikas müügisaal nuhtluseks, määravaks saab pigem hooldusklientide hulk.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles