Flybe alustas Tartust lendamist

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Pühapäeva õhtupimeduses maandus  Tartu lennuväljal esimene Helsingi- Tartu lennuk. Stjuardess Kristina Parkonen oli ülemust lausa eraldi palunud, et saaks lennu kaasa teha, kuna enamiku elust Soomes elanud neiu juured on Tartus.
Pühapäeva õhtupimeduses maandus Tartu lennuväljal esimene Helsingi- Tartu lennuk. Stjuardess Kristina Parkonen oli ülemust lausa eraldi palunud, et saaks lennu kaasa teha, kuna enamiku elust Soomes elanud neiu juured on Tartus. Foto: Margus Ansu

18:55 Copenhagen, 19 Tartu, 19 Munich – nii vilkus pühapäeval esimest korda Helsingi Vantaa lennujaama tablool Tartu, tundmatu sihtkoht sellele ekraanile, kuid tuttav 25 reisijale, kes kinnitasid turvavööd Flybe'i esimesel Helsingi–Tartu lennul.

Lennukis oli nii Soomest töölt naasjaid, välismaalt Tartusse tööle tulijaid kui ka lihtsalt turiste, kes teadsid küll Tartut, kuid kellest ilmselt enamikul polnud siiski aimugi, et olid sattunud just kõige esimesele, tsipake ajaloolisele lennule.

«Ah et esimene lend? Kas meid võtavad Tartus siis linnapea ja orkester vastu?» naljatas Londonist Tartusse Balti kaitsekolledžisse kuuendat korda loengut pidama kutsutud Cranfieldi ülikooli õppejõud  Michael D. Dunn, kui ta Helsingis Flybe'i värvides lennuki trepist üles ronis.

«Seni olen maandunud Tallinnas ja siis võtnud ette tüütu autosõidu Tartusse. Lendamine on igal juhul mugavam: jõuan varem kohale ja saan hommikuseks loenguks korralikult välja puhata,» rääkis Dunn.

Palun Tartusse

Helsingis lennukile minejaid tervitasid vaheldumisi soome, inglise ja eesti keeles kaks stjuardessi. Üks neist, heledapäine Kristina Parkonen, oli ülemust lausa eraldi palunud, et saaks Tartusse lennata.

«Ma olen sündinud Tartus ja elasin siin kuni teise klassi minekuni. Minu emapoolne  vanaema elab Tartus,» paljastas stjuardess Parkonen, miks ei olnud tal läinud pühapäeval ükskõik, kas lennata Savonlinna, Jyvaskylässe või mõnda teise Flybe'i sihtkohta.

Stjuardessi naeratuse järel tervitas lennukile astujaid avar, valge ja ontlikult korras salong, mille sinisel vaipkattel poleks  astujaid varem nagu eriti olnudki. Ka istmetel ei näinud just palju istutud olevat.
Kes tahtis, võis ajasisustuseks lugeda pardaajakirja Uncovered, kus intervjuule Elle Mac­­Phersoniga järgnes viis lehekülge pilte ja juttu Tallinnast. Küllap tuleb ka Tartu kord, kuid mitte selles numbris.

Ja kui kõht peaks tühi olema, siis süüa ja juua saab, kuid üsna kulukalt. Näiteks kohvi eest tuleb rahakotist otsida 3 euromünti ning juustuleib maksab 6 eurot.   

ETTTT

Umbes 35 minutit pärast Helsingist õhku tõusu paistavad aknast ETTTT-kujuliselt helkivad tänavad, veel veidi edasi säravad Luunja kasvuhooned. Kuid nii kiiresti, kui tuled paistma hakkasid, jäävad nad ka taas maha. Lennuk sõidab Tartust mööda, all paistab vaid must maa ja üksikud autotuled.

Tartu lennujaama maapealse teeninduse juht Rein Roos selgitab hiljem, et lennuk tegi tavapärasest pikema tiiru Tartu ümbruses selleks, et maanduda täppismaandumissüsteemi (ILSi) kasutades.

«Neile pilootidele on meie lennuväli uus ja kui tuua paralleel autosõiduga, siis TomTomi kasutades on võõras kohas lihtsam sõita kui ilma selleta,» rääkis ta.

Kell 19.49 puudutavad lennuki rattad põntsuga Tartu lennuvälja vihmast niisket maandumisrada ning järgneb järsk ja jõuline pidurdus. 50 minutiga on läbitud vahemaa, milleks Tartusse tahtja peaks esmalt paar tundi laevaga sõitma ja siis veel 2,5 tundi bussis loksuma.

Õhulennu hinnad algavad 39 eurost, kuid võivad üksikutel päevadel küündida ka 99 euroni. Võrdluseks: bussipilet Tartust Tallinna maksab 10 eurot ning laevapileti hinnad jäävad vahemikku 25–40 eurot sõltuvalt nädalapäevast ja väljumisajast. Seega võib Tartust Helsingisse saada lennukiga isegi odavamalt kui maad ja merd mööda.

Aeg ja raha

Keskmiselt kuus korra Helsingist ligi 600 kilomeetri kaugusel Kokkolas tööreisidel käiv ettevõtja Ahti Kõiv pidas uut lennuliini oluliseks aja- ja rahavõiduks. «Autoga kulub ühe otsa sõitmiseks 13-14 tundi, nüüd jõuan kahe ligi tunniajase lennuga Tartusse,» rääkis ta.

Tartu lennujaama maapealse teenindusjuhi Rein Roosi sõnul sujus esimese Helsingi lennuki vastuvõtmine ja teele saatmine tõrgeteta, kuigi osa reisijaid jättis oma check-in'i väga viimasele minutile.

Flybe'i lendude check-in lõppeb 35 minutit enne lennuki väljumist. Tartust Helsingisse lendajaid oli pühapäeval 30.

Flybe on Euroopa suurim regionaallende pakkuv firma, mis teenindab üle 200 lennuliini algusega rohkem kui 70 sihtkohast. Flybe'i Euroopa tegevjuht Mike Rutter on öelnud, et Helsingi-Tartu liin tähendab neilegi katsumust, kuid nad on korduvalt tõestanud, et ka väiksematest sihtkohtadest on võimalik edukalt lennata.

«Oleme oma edus Tartus üsna kindlad. Muidu me poleks siia tulnud,» lausus ta.

Helsingi–Tartu lennud
• Esmaspäevast reedeni väljub lennuk Helsingist Tartusse kell 14.35 ning Tartust Helsingisse kell 16. Pühapäeval väljub lennuk Helsingist kell 19 ja Tartust kell 20.25.
• Piletid alates 39 eurost.
• Rohkem infot et.flybe.com.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles