Punabusse kasutab üha rohkem sõitjaid

Jaan Olmaru
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Graafika: TPM

Linnavalitsuse statistika järgi on uute ja mugavate linnaliinibusside tulek meelitanud aina rohkem inimesi kasutama ühissõidukit ning võrreldes eelmise aastaga on piletiga sõitjate hulk hüppeliselt kasvanud.

Ühissõidukite kasutatavuse ja piletimüügi statistika näitab, et võrreldes läinud aastaga on tänavu kaheksa kuuga linnaliinides piletiga sõitjaid ligi 300 000 rohkem. Eelmisel aastal oli jaanuarist augustini sõitjaid 7,517 miljonit, tänavu on neid olnud 7,789 miljonit.

Linna ühistranspordi spetsialisti Jane Antoni sõnul on tegelik bussisõitjate hulk sellest umbes 30 protsenti suurem. «Sõitjakäibe arvestus põhineb piletimüügil, aga tasuta sõidu õigusega pensionäride osakaal võib küündida kuni 30 protsendini,» selgitas Anton ning lisas, et ka septembri andmed näitavad bussiga sõitjate arvu kasvu.

Raha tuleb juurde

Piletimüügi tulu on võrreldes 2010. aasta kaheksa esimese kuuga kasvanud keskmiselt 6,7 protsenti. Rahas tähendab see aga seda, et linnakassasse on juurde tulnud  ligi 100 000 eurot rohkem. Statistika järgi on enim kasvanud päeva- ja tunnipileti müük. Viimane on mullusega võrreldes suurenenud lausa 36 protsenti. Ainukesena on langenud (9,4%) üksikpiletite müümine.

Sõitjate arvu suurenemine ja piletitulu kasv teeb Antoni sõnul linnale vaid rõõmu.

«Me tunneme head meelt selle üle, et ilmselt oleme suutnud pakkuda paremat kvaliteeti ja seoses sellega on ühistranspordi kasutatavus suurenenud. See kasv on ikka hüppeline,» kommenteeris Anton statistikat ning oli kindel, et selle taga on aasta alguses liinile tulnud Sebe uued ja keskkonnasäästlikud bussid.

Samuti on Antoni arvates meelitanud inimesi bussidesse sobivad sõidugraafikud, kuigi just ühel ajal ja korraga sõitmine on tekitanud sõitjates kõige rohkem pahameelt.

«Rahulolematud on üksikud, aga kuna nemad kõvasti kurdavad, siis kostab nende hääl läbi. Ma arvan, et üldiselt ollakse rahul ja nurinat on viimase aasta jooksul väga palju vähemaks jäänud,» ütles ta.
 
Maine on paranenud

Tunnipileti müügi kasvu taga on Antoni sõnul mugavus ja odavus. «Tunnipiletit saab bussi pealt bussijuhi käest. Teiseks on ta suhteliselt odav ehk üks euro ja sellega saab teha mitu sõitu. Kuna nähakse, et bussisõit on mugav, siis ilmselt planeeritaksegi oma sõite rohkem ette,» kommenteeris Anton olukorda ega jaganud arvamust, et bussisõitjate hulka on mõjutanud masu ning bensiini kõrge hind.

Abilinnapea Raimond Tamme hinnangul on rõõmustavate arvude taga ühistranspordi maine kasv.

«Kindlasti tuleneb see uutest bussidest, sest nii visuaalselt kui emotsionaalselt on praegu väga meeldiv bussidega sõita. Teisest küljest on  teeninduse kvaliteet arvestataval tasemel ja seetõttu on inimestel järjest suurem huvi,» kommenteeris Tamm ning lisas, et kuigi trahve on laekunud planeeritust vähem, on menetlusteenistus teinud väga head tööd.

«See näitab, et nende töö on kaasa toonud sõitjate distsiplineerimise. Pigem ostetakse pilet, kui sõidetakse jänest. Kindlasti ei tähenda see, et vähe kontrollitakse. Sõidukultuur on kasvanud,» ütles ta.

Ka menetlusteenistuse juhataja Imbi Kivi arvates aitab tõhus kontroll piletimüügile kaasa. «Oleme püüdnud olla erinevatel aegadel erinevates kohtades,» ütles Kivi, kelle arvates võiks kontroll olla tihedamgi.

Keskmiselt tehakse bussijänestele kuus 450−500 trahvi.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles