Hind tõmbas Idaringteel pidurit

Jüri Saar
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tee-ehituse kallinemine sunnib Idaringtee projekti kärpima. Kärbete tõttu jääb ehitamata jalakäijate sild esiplaanil oleva Tähe tänava ristmikule ja kahetasandiline liiklussõlm taamal paistvasse vangla kurvi.
Tee-ehituse kallinemine sunnib Idaringtee projekti kärpima. Kärbete tõttu jääb ehitamata jalakäijate sild esiplaanil oleva Tähe tänava ristmikule ja kahetasandiline liiklussõlm taamal paistvasse vangla kurvi. Foto: Margus Ansu

Taevasse kerkinud hinnad sundisid hoo maha võtma postimaja liiklussõlme ja Idaringtee esimese ehituslõigu riigihankel, sest linn peab plaane tagasi tõmbama ja riik lisaraha otsima.


Tartu linna ja maanteeameti ühishankel tõmmati hädapidurit pärast seda, kui oli selgunud, et Ringtee silla ehitushinnaks kujuneb hanke tulemusel vähemalt 27 miljonit eurot, mis ületab mäe kõrguselt eelkalkulatsiooni järgse 16 miljonit eurot ja läheneb summale, mille eest loodeti Idaringtee valmis saada Võru tänavast Räpina maanteeni.

Selle lõigu esialgses mahus ehitamisel oleks puudujääk väidetavalt 40 miljonit eurot.

Pühade eel leppisid Tartu linn, maanteeamet ja majandusministeerium kokku selles, et postimaja liiklussõlme riigihange pannakse tellijapoolsete tingimuste täpsustamiseks seisma ega lasta ehitusfirmadel esitada pakkumisi 5. juuliks, mis oli algne tähtaeg.

Osapooled leidsid, et pole mõtet ehitajatel lasta neid pakkumisi esitada, kui hind kujuneb nii kalliks, et ehitama selle eest niikuinii ei hakata.

Linn peab kärpima

Nagu Tartu abilinnapea Raimond Tamm selgitas ja majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi asekantsler Eero Pärgmäe kinnitas, on hoolimata loodetust kallimast hinnast antud roheline tuli Ringtee silla ehk Idaringtee teise ehituslõigu (Turu tänavast Lammi teeni) hankega jätkamiseks.

See tähendab pakkumuste kvalifitseerimiseks ja hindamiseks. Seda vaatamata varasemale seisukohale, et hanke tulemust ei kuulutata välja enne, kui on selgunud esimese ehituslõigu (Võru tänavast Turu tänavani) hanke tulemused.

Nüüd on selge, et Idaringtee esimest lõiku eelprojektis kavandatud mahus välja ehitada olemasoleva raha eest ei saa. Linn peab plaane kärpima.

Tamm rääkis, et tõenäoliselt tuleb loobuda eritasandilisest Turu tänava liiklussõlmest praeguse vangla kurvi juures ja asendada see näiteks ringristmikuga. Niisamuti tuleb loobuda kahetasandilisest Jalaka ristteest (ristmik pööramisvõimalusteta) ja Tähe tänava kerg­­liiklusillast, mille asemel võivad tulla fooriga ristmikud.

Peale selle on nõupidamistel jutuks võetud, kas senises mahus kavandatud kogujateid on ikka vaja ehitada. Veel on väljendatud arvamust, et ilmselt tuleb kokkuhoiu nimel vähendada projektkiirusi, mis tähendab, et plaanitud 70 km/h asemel saab Idaringtee sellel lõigul sõita 50 km/h.

Postimaja sõlme ei näpita

Pärgmäe nentis, et ilmselgelt on vaja tulla keskpõrandale kokku − samal ajal projekti kärpida ja otsida lisaraha.

Selleks tuleb aga vaadata kogu maanteede investeeringute kava ja sellega minna valitsusse. Tema sõnul on tee-ehitushangete hinnad kõikjal üles läinud. Kummaline on aga, et väga erinevalt, kohati 15, kohati 100 protsenti. Taustaks on nafta hinna tõus ja ehitusmaterjalide kallinemine.

Kuigi seisatud on ühishange, ei puuduta kärpimise jutud maanteeameti osa ehk Tallinna-Tartu-Luhamaa maantee postimaja liiklussõlme, mille suurim tähtsus on riigimaantee ühendamine linnas oleva Idaringteega Petseri raudtee alt. Sellega kaoks vajadus praeguse segadust tekitava liiklusskeemiga raudteeülesõidu järele Võru tänava lõpus.

Maanteeameti Lõuna regiooni direktor Kuno Männik kinnitas, et postimaja sõlme kärpimise jutud ei puuduta.

Linn ja maanteeamet tegid ühishanke seepärast, et postimaja sõlme ja Idaringtee esimese ehituslõigu piir on Petseri raudtee linnapoolses küljes. Võru tänava liiklussõlm on juba linna objekt. Üht ei ole mõtet ehitada teiseta.

Kuivõrd raudtee alt läheb tee tulevikus läbi viie meetri sügavuselt ja Võru tänav on raudteele väga lähedal, tuleb Võru tänavale kahetasandiline liiklussõlm hoolimata kärpimisplaanidest.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles