Vanemuise koor teeb Shanghai ooperimajas «Aida» lavastusega viimaseid proove

Raimu Hanson
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
«Aida» etendusi saab vaadata Shanghai Suures Teatris. Valmiva lavastuse reklaam peibutab teatri juures möödujaid.
«Aida» etendusi saab vaadata Shanghai Suures Teatris. Valmiva lavastuse reklaam peibutab teatri juures möödujaid. Foto: Ruudo Vaher

Kogu Eesti on juba välja otsinud sügisrõivad. Samal ajal higistavad Vanemuise ooperikoori lauljad õhukestes lühikeste varrukatega särkides ja suvepükstes, kui nad just parajasti ei ole proovis. Hiinamaale lendasid nad kaks ja pool nädalat tagasi, Giuseppe Verdi ooperi «Aida» lavastus nende osalusel saab esitamisküpseks eeloleval reedel.

Koor on kodunt kaugel komandeeringus täies koosseisus, 30 lauljaga. Nendega on kaasas teatri muusikaosakonna produtsent  Marika Petti ja peakoormeister Piret Talts. Vanemuislased on majutatud Shanghais hotelli, mis asub Petti andmeil teatrist kolme ja poole kilomeetri kaugusel. Majutuskohast etenduspaika sõidutab lauljaid eribuss.

Eesti egiptlased Hiinas

Verdi kirjutas «Aida» muusika libretole, milles on tegevuse taustaks sõjaline vastasseis võimsa Egiptuse ja vähem võimsa Etioopia vahel. 

Lavastust ei ole moderniseeritud ja seepärast on Shanghais suurem osa tegelastest kostümeeritud ja jumestatud egiptlasteks.

Nende hulgas on saanud juba proovide lõppjärgus endale egiptuse näo ja rõivad ka Vanemuise koori teine tenor Alo Kurvits ja bariton Ruudo Vaher. Nad lubasid lahkesti kasutada oma fotosid siinse loo juures.

«Aida» esietenduse ja järgmised kaks etendust järgmisel kahel päeval toob Shanghai Suures Teatris vaatajate ette muusikajuht ja dirigent Xu Zhong. Lavastaja ja lavakunstnik on Jean-Louis Grinda ning samuti on välismaalased valguskunstnik Roberto Venturi, kostüümikunstnik Françoise Raybaud, koreograaf Eugénie Andrin ja koormeister Piero Monti. Ka solistid, koorist rääkimata.

Vanemuise juhi Toomas Petersoni sõnul ei ole sellisel tasemel lavastusmeeskonda ilmselt niipea võimalik Eestisse midagi lavastama tuua. Vanemuise koori osalemist peab ta meie teatrile suureks tunnustuseks.

«Ühtlasi laob seekordne koostöö vundamendi järgmiste projektide õnnestumiseks,» lisas ta. «Läbirääkimised on alanud nii Vanemuise balleti gastrolliks Shanghais ja Pekingis 2018. aasta sügisel kui ka Eesti materjali lavastamiseks meie tantsijate ja Hiina lavastusmeeskonnaga aasta hiljem Tartus.»

Eesti ja Hiina suhted

Vanemuise ooperikoori osalemine Shanghai ooperimaja lavastuses «Aida» saab teoks tänu Eesti Vabariigi ja Hiina Rahvavabariigi tihenenud kultuuridiplomaatilistele suhetele, mida kultuuriministeerium on viimastel aastatel arendanud.

«Eesti ja Hiina kultuurisuhted on olnud viimased aastad tihedad,» märkis kantsler Paavo Nõgene. «Eelmisel aastal kohtusin Shanghai ooperimajas etenduva «Aida» muusikajuhi ja dirigendi Xu Zhongiga, kes uuris väljavaadet kaasata lavastusse meie ooperikoor ning haaras sellest võimalusest kinni. Edenes kiire koostöö.»

Hiinlasi veenis kantsleri sõnul Vanemuise ooperikoori kõrge tase ja kogemused. «Shanghai ooperiteater on üks parimaid nüüdisaegseid Hiina muusikateatreid ja seekordne hea koostöö loob uute kultuurikoostööde võimalusi kahe riigi vahel,» lisas Nõgene.

Täna ja neljapäeva õhtul on Shanghais «Aida» peaproovid. Esietendus on sealses Suures Teatris reedel.

Sellesama ooperi modernse väljanägemisega lavastus (muusikajuht ja dirigent Erki Pehk, lavastaja ja kunstnik Madis Nurms) on Vanemuise praeguses mängukavas, järgmised kolm etendust on oktoobris, novembris ja detsembris. Mõistagi oma teatri ooperikoori, aga samuti Tartu noortekoori osalusel.

Nii paistab vanemuislaste proovide ajal saal lavalt.
Nii paistab vanemuislaste proovide ajal saal lavalt. Foto: Alo Kurvits
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles