Kaks soolokontserti orelil kahes Eesti linnas

Aime Jõgi
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Orel on pillide kuningas, millele ühest klavituurist ei piisa.
Orel on pillide kuningas, millele ühest klavituurist ei piisa. Foto: Margus Ansu

16. kuni 19. augustini leiavad Tartus ja Valgas aset Tartu rahvusvahelise suveakadeemia kontserdid, mis oreliõpilaste meistrikursuste kõrval pakuvad elamusi avalikkuselegi.

Nimelt annavad muusikud Marianne Gustafsson Burgmann ja Kari Vuola soolokontserdi nii Valga Jaani kirikus kui ka Tartu Pauluse kirikus.

Kontsertidel saab kuulda Brahmsi, Rheinbergeri, Liszti, Reubke, kuid ka vanema perioodi Saksa heliloojate loomingut.

Marianne Gustafsson Burgmann.
Marianne Gustafsson Burgmann. Foto: Erakogu

Marianne Gustafsson Burgmann teeb parasjagu doktoritööd Sibeliuse akadeemias 19. sajandi Saksa orelimuusika esituspraktikast. Eriliselt on tal tähelepanu all olnud organisti ja helilooja Joseph Rheinbergeri ja tema õpetajate ning kaasaegsete muusika, mis lähtus pikast traditsioonist ja tugines paljuski vaimulikule muusikale.

Uue käekirja ja kõlamaailma toovad suurkujud Liszt, Reubke, Wagner, kellele oluliseks kujunes kunstilooming iseendas, samuti muusikaline maalimine ja sümfoonilise poeemi ja programmilise muusika arendamine ning transkriptsioonid orelile orkestriteostest.

Neil orelikontsertidel, 16. augustil Valga kirikus ja 17. augustil Tartu Pauluse kirikus kuuleme kahe põlvkonna, nii 19. sajandi vanema traditsiooni esindajate Brahmsi ja Rheinbergeri kui ka uuema helikeelega Lizsti ja Reubke teoseid.

Valga linna uhkuseks on sealsesse kirikusse mõned aastad enne esimest laulupidu Jànis Cimze mõjutusel tellitud ja Friedrich Ladegasti ehitatud orel, mis on säilinud muutumatuna tänini ja on tänu renoveerimisele heas korras.

Orel pakub autentset võimalust mängida ajastu pillil sama ajastu heliloojate teoseid ning saada pilli kõla ja registrite valiku kaudu teada, millistena heliloojad oma teoseid muusikaliste väljendusvahendite osas 19. sajandi orelil ette kujutasid.

Kari Vuola
Kari Vuola Foto: Erakogu

Kari Vuola on teinud doktoritöö Saksa heliloojast, pianistist ja organistist Max Regerist.

Kari Vuola on tuntud solistina ning Soome Paraiste orelipäevade kunstilise juhina. Ta on saanud väga hea koolituse Stuttgardis, Kopenhaagenis ja Helsingis ning annab palju soolokontserte.

Tema esinemised toimuvad Valga kirikus 18. augustil ja Tartu Pauluse kirikus 19. augustil. Kavas on Saksa vanemat loomingut nii Bachilt kui Mozartilt, keskse osa kontserdist moodustavad aga Brahmsi orelikoraalid.

Tartu Jaani kiriku organist Elke Unt rõõmustab suveakadeemia ja eelseisvate orelikontsertide üle südamest, öeldes, et Tartust on tõesti kujunemas rahvusvaheline orelimuusika linn.

«Pauluse kiriku uus sümfooniline orel pakub muusikalisi elamusi ja traditsiooniks on kujunemas suvine neljapäevaõhtute sari,» märkis ta.

«Tartu Jaani kirikus on alanud aga uue, Eestis unikaalse barokkoreli hankimine ning peagi valmib Tartu Maarja kirik. Ka leidub Tartu ümbruses 100 kilomeetri raadiuses hulk väiksemaid, kuid unikaalseid ajaloo- ja kultuuriväärtusega oreleid, tänu millele leiab  aset Peipsimaa orelifestival.»

Tartu suveakadeemia orelikontserdid

Valga Jaani kirikus 16. augustil  kell 19 ja Tartu Pauluse kirikus 17. augustil kell 19 mängivad Marianne Gustafsson Burgmann orelil ja Maimu Kaarde oboel.

Kavas on Liszt, Rheinberger, Reubke.

Valga Jaani kirikus 18. august kell 19 ning Tartu Pauluse kirikus 19. augustil kell 19 mängib Kari Vuola orelil.

Kavas Bach, Mozart, Brahms.

Tartu kontsertidel on piletid 7 ja 5 eurot, Valga kontserdid on vabatahtliku annetusega.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles