Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Karlova sadam soetas süvendustehnika

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Süvendustehnika tõsteti treileritelt maha Ropka sadamas. Muu hulgas ka 260-hobujõulise mootoriga puksiir, mis hakkab peagi siinsetel vetel sõitma. | FOTO: Margus Ansu

Ropka sadamas tõsteti eile varahommikul maha pea 40 tonni kaaluv süvendustehnika, millega Seto Line Reisid hakkab juba sel suvel puhastama kriitilisi kohti nii Emajões kui Peipsi vesikonnas.

Kauaoodatud süvendustehnika toodi Tartusse nelja treileriga Soomest Riihimäelt, nagu rääkis Karlova sadamat haldava Seto Line Reiside OÜ juhataja Toomas Sein.

Komplekti kuuluvad puksiir, 20 kanti pinnast mahutav pargas ja ujuv kaeveplatvorm, millele läheb peale 15-tonnine pika noolega Hitachi kopp. Lisaks veel kaheksa meetri pikkuste jalgadega kaeveplatvormi küljed.

«Need küljed stabiliseerivad ja hoiavad kaeveplatvormi pinnal. Hüdraulikaga jalad hoiavad aga platvormi ilusti põhjas kinni,» selgitas Sein. Nii pargast kui platvormi veab 260-hobujõulise mootoriga puksiir, mis paistis küll üsna väike, kuid saab Seina sõnul raske tööga väga hästi hakkama.

Sein ostis tehnika Soome firmalt, kes on süvendamistöid teinud aastakümneid. «Need on umbes kümme aastat vanad, seega suhteliselt uued, ja nende seisukord on väga hea,» kiitis ta ostu. Nii puksiir kui kaeveplatvorm on plaanis siiski üle värvida ning tõstetakse tõenäoliselt juba järgmisel nädalal Emajõkke.

Tööd jätkub

Üle 100 000 euro maksma läinud ostu peamine põhjus on Seina sõnul see, et nii Emajõgi kui paljud Peipsi vesikonna kanalid on mitmes kohas hakanud kinni kasvama.

«Emajõge pole peale nõukogude aega süvendatud ega puhastatud. Tundub, et ees on lai tööpõld,» ütles Sein. «Me tahame osaleda ka riigihangetel, nii Emajõe suudme kui Eesti väravate puhastamisel, samuti Võhandu jõe suudme puhastamisel. Viimase paarikümne aasta jooksul on väga palju tegemata jäänud puhastustöid,» lisas ta.

Seina sõnul on seda näha eelkõige nende enda laevade pealt. «Aga kurtmist on ka teistelt,» kinnitas ta. Sein pakkus, et ainukesena võiks selline tehnika praegu olla pealinna firmadel, kuid sisevetel seda pole.

Seto Line Reiside OÜ juhataja Toomas Sein võttis istet kaeveplatvormil, mille peal hakkab tööle 15 tonni kaaluv kopp. / Margus Ansu

Veeteede ameti laevateede osakonna juhataja Kaidi Katus ütles olukorda kommenteerides, et ameti ülesannete hulka kuulub küll jälgida ja hinnata laevateede olukorda ning vajaduse korral tellida ka süvendamistöid, kuid praegu niisugust vajadust ei ole.

«Veeteede ametil ei ole endal tehnikat süvendustöödeks ja kui vajadus peaks ilmnema, siis tellitakse need tööd riigihanke korras,» lausus Katus. Ta märkis, et süvendustööde korraldamine sadamate akvatooriumides ja sadama sissesõiduteedel on sadamapidajate kohustus.

Töö algab Värskas

Ostetud süvendustehnika esimene proovikivi on Värska sanatooriumile ravimuda korjamine. «Peame neile tõstma välja 700 kanti muda,» sõnas Sein. Et 15. maist on kalade kudemise tõttu kuu aega süvendamistööd keelatud, tahab Sein juba järgmisel nädalal tehnika puksiiriga Värskasse viia ning loodab nädalaga töö ära teha.

Pärast seda on võimalus, et kaeveplatvormi ja pargast kasutavad kuu jooksul Kaarsilla ehitajad. «Kui neil on vaja altpoolt sillale ligi minna, siis oleks platvorm ja pargas selleks ideaalsed,» lausus Sein. «Meid tulevad alguses soomlased õpetama ja eks siis näeme, kuidas see tehnika ennast õigustab.»

Tagasi üles