Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Milline viadukt ehitada? Tartu on keerulise valiku ees

2
KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Võistlustöö «Kaheksas» pakub üle Riia tänava raud- silla ning looks võimaluse ületada raudtee Tamme staadioni poolsel küljel. | FOTO: eskiis

Riia ja Vaksali tänava ristmikule kavandatava viadukti ja tunneli rajamiseks korraldatud ideevõistlus tõi Tartu linnale kolm tööd, mille hulgast tuleb nüüd valik teha.

Võistlustöö «Sindlinahk» kataks nii betoonist silla kui ka tunneli puidust sindlitega. | FOTO: eskiis
Võistlustöö «Unicorn» ehk ükssarvik tooks üle Riia tänava vantsilla, mille keskosa toetub vantidega teravatipulisele tugipostile. | FOTO: eskiis

Kõik kolm linnale Riia tänava viadukti ja tunneli rajamiseks esitatud ideekavandit on eriilmelised ja ägedad ning kõigil on omad plussid ja miinused, ütles Tartu abilinnapea Jarno Laur.

Kõige efektsemaks pidas Laur võistlustööd märgusõnaga «Kaheksas», mis pakub üle Riia tänava S-kujulist raudsilda.

«See on väga efektne ja sel on nõtkust. Peaks eristuma kogu ülejäänud keskkonnast,» iseloomustas Laur, kelle sõnul sobib ka materjali valik. «Roostekarva terast on Tartu tänavapildis varemgi olnud ja selles mõttes mängiks see kaasa.»

Kõnealuse võistlustöö üheks miinuseks pidas Laur aga väljapakutud liikluslahendust, mis näeb ette hoopis raudteesilla rajamist Tamme staadioni poolsele küljele.

«Selle töö kõige suurem puudus ongi, et see ei järginud lähteülesannet. Kui me loome uue võimaluse nii, et sa pead minema üle viadukti, et saada kliinikumi või ülikoolilinnakusse, siis ilmselt ei taha kergliiklejad sellist trajektoori läbi teha,» rääkis Laur. Ta pakkus, et kolmest variandist on «Kaheksas» tõenäoliselt ka kõige kulukam.

Teine võistlustöö märgusõnaga «Sindlinahk» pakub välja raudbetoonist silla ja tunneli, mis oleksid kaetud puidust sindlitega. Lauri sõnul mahub ideekavand ette antud raamidesse, arhitektid on tegelenud väga palju tunneliga.

«Tunnelid kipuvad olema tavaliselt sellised avaliku ruumi osad, kuhu inimene hea meelega sisse ei lähe. Aga selles kavandis on tunnelisse minek tehtud võimalikult meeldivaks ja avaraks,» lausus Laur.

Teiseks tõi abilinnapea esile materjalikäsitluse ehk puidust sindlite kasutamist. Viimane tekitab Lauri sõnul siiski ka küsimusi. «Keegi ei tea, kuidas see materjal avalikus ruumis vastu peab. Et see oleks ilmastiku- ja tulekindel, tuleb seda immutada. Ilmastiku mõjul immutusvahend aga hajub ehk kaasneb oluline püsihoolduskulu,» selgitas ta.

Betoonsilla rajamine sulgeks ka Riia tänava liikluse üsna pikaks ajaks.

Arhitektuuri- ja ehituse osakonna juhataja Tõnis Arjus lisas, et sindlitega kaetud ehitis sulanduks siiski kõige orgaanilisemalt ümbritsevasse maastikku. «See loob linnaruumi väga huvitava ja pehme vormi,» sõnas Arjus.

Samas ei välistanud ta võimalust, et puidust sindlid vahetatakse välja mõnest muust, ilmastiku- ja tulekindlamast materjalist sindlite vastu.

Kolmas võistlustöö ehk «Unicorn» (ükssarvik – toim) on Lauri arvates tõenäoliselt kõige kergemini teostatav. Kavandi järgi kaardub terassild üle Riia tänava ning on 44 meetrit pikk. Silla keskosa on toetatud vantidega tugiposti külge.

«See töö loob arhitektuurivormi, mis ühtpidi on huvitav, teisalt aga tekitab küsimuse, kas see ei hakka konkureerima näiteks Pauluse kiriku vaatega,» ütles Laur. Töö suurim pluss on aga silla tehniline lahendus: see on plaanitud vantsillana.

«Vantsild on kõige kergekaalulisem, lühima sillaplaadiga, näeb võimalikult nõtke välja ja võimaldab silda rajada ilma suurema liikluskatkestuseta,» lausus Laur.

Ükski pakutud ideekavand pole Lauri sõnul siiski selline, mille järgi võiks kohe ehitusprojekti tegema hakata.

«Igaühel on omad puudused ja see, kes osutub võitjaks, peab kindlasti olema valmis oma tööd edasi arendama,» ütles ta.

Lõpliku otsuse teeb komisjon täna, avalikkus saab võitja teada tõenäoliselt uuel nädalal. Silla ja tunneli ehitus on plaanitud järgmisesse aastasse.

Tagasi üles