Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Maailma parim noor piloot kibeleb veele

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Soorituste eest GT-15 ja JT-250 klassis maailma parimaks nooreks veemotosportlaseks valitud Tartus elav ja Ülenurmel koolis käiv Stefan Arand harjutab tasapisi ka Vormel 4 paadil. See on võistlusklass, kus ta soovib järgmisena end proovile panna. Uue võistluspaadiga said huvilised tutvuda hiljuti Tallinnas peetud meremessil. | FOTO: Margus Ansu

Stefan Arand, Ülenurme gümnaasiumi kaheksanda klassi noormees, on oma treeneri Henry Põvvati arvates täiesti tavaline teismeline. Üks asi teda teistest siiski eristab: nimelt on ta maailma parim alal, mis on Tartule varemgi au ja kuulsust toonud – veemotos.

Märtsi alguses kutsus prints Albert veemoto parimad traditsiooniliselt Monaco vürstiriiki galale. Esimest korda jagati seal välja ka maailma parima noore tiitel Junior Driver of the Year, mis kuulub nüüd noorele tartlasele. Koos tiitliga anti talle ka uhke klaasist karikas.

Algus motokrossis

«See oli väga uhke pidu,» meenutas Henry Põvvat, kuidas osalejad sammusid mööda punast vaipa ning neid tervitasid maailma spordikuulsused. Muu hulgas tegi prints Albert juttu ka Stefaniga.

Maailma parimale noorele veemotosportlasele antud karikas. / Margus Ansu

«Klombi võtab kurku, see oli meie jaoks tõeline tipphetk,» kirjeldas oma emotsioone Stefani isa Aivar Arand. Tasub pingutada, et uuesti sellele peole pääseda, nõustus ka Stefan ise. Parima noore aunimetus anti talle mulluse MM-tiitli eest GT-15 klassis ning kahe EM-kulla eest GT-15 ja JT-250 paadil.

Stefan pole kuigi kaua veemotos tegutsenud: ala juurde jõudis ta 2012. aastal. «Tegelesin kolm ja pool aastat motokrossiga,» sõnas ta.

Siis sai ta tuttavaks oma isa töökaaslase poja Sten Kalderiga, kes on tulnud maailmameistriks samas klassis (JT-250), milles Arand praegu võistleb, ning kahekordseks maailmameistriks OSY-400 paadil. «Ta kutsus proovima, hakkas meeldima ja nii algaski,» rääkis piloot.

Aasta hiljem tegi ta kaasa mõnel Eesti võistlusel. Rahvusvahelisel areenil tulid esimesed meheteod 2014. aastal.

Inglismaal Nottinghamis peetud Euroopa meistrivõistlustel jäi ta ajasõidu võidu järel silma Briti omaaegsele vormelisõitjale ja saatejuhile Tiff Needellile, kes tegi temaga intervjuu. Ta küsis, milles peitub noormehe kiiruse saladus.

Toona 12-aastane piloot vastas korrektses inglise keeles, et ilmselt on tal hea paat, hea mootor ja hea vint. «Ja veel?» ei jätnud Needell teda rahule. «Ilmselt ka hea sõitja,» muheles Arand. «Muidugi!» märkis Needell rahulolevalt.

Isa Aivar tõdes, et ükski saavutus ei ole tulnud niisama, vaid ikka raske tööga. «Me ei läinud enne kuhugi välja, kui olime mitusada liitrit bensiini jõel maha sõitnud,» tõdes ta.

Treenimiseks sõidab Stefan motokrossi siiani, sest see annab head tasakaalutunnetust ja julgust ka vee peal võistlemiseks. Krossivõistlustel ta aga enam ei käi. Liiga lihtsalt võib mõni kukkumine rikkuda veemotohooaja.

Valmistumine käib

Veemoto ja kooli kõrval huvitab noorukit arvuti, sõpradega suhtlemine ja muud temaealiste tegevusalad. Motosport on praegu aga number üks ning eks seetõttu tuleb ka koolis aeg-ajalt üht-teist järele vastata.

Hoolas ettevalmistus uueks hooajaks on juba alanud. Tehnika vajab timmimist, sest viimasel MM-võistlusel võtsid tehnilised kohtunikud mootori enda kätte, et seda lähemalt uurida. Juppideks võetuna tuleb see ilmselt peagi postiga tagasi ning siis tuleb see jälle panna kokku ja sõitma.

Et külm vesi võib rikkuda mootori, alustatakse vee peal sõitmist alles siis, kui veetemperatuur kerkib 12 kraadini. Juhtub see ilmselt aprilli lõpus või mai alguses.

Stefan ise peab tegema palju üldfüüsilist trenni, et jaksaks kõik võistlused lõpuni sõita.

Uue hooaja sõidab Stefan veel neis kahes võistlusklassis, milles ta on seni võitnud järjest kuus tiitlivõistlust. GT-15 klassis tuleb kaitsta MM-tiitlit. Kui Stefan just kiiresti kasvama ei hakka, nagu teismelistega mõnikord juhtub, muhelesid isa ja treener. Suurema kehakaaluga ei püsi noorteklassis lihtsalt enam konkurentsis.

Uue hooaja sõidab Stefan veel neis kahes võistlusklassis, milles ta on seni võitnud järjest kuus tiitlivõistlust.

Tähtsamad stardid suvisel hooajal on MM Soomes Imatras ja EM Lätis Alūksnes. «Sel aastal meil veab, pole vaja kaugele sõita,» rõõmustas Henry Põvvat. Kõvemad konkurendid on GT-15 klassis praegu inglased, rootslased ja muidugi eestlased.

Hooaja lõpetab sügisene Eesti meistrivõistluste finaal­etapp Anne kanalil, mis Stefani arvates on ühest küljest lihtne sõit kodulinnas ja tuttavas kohas, kuid teisalt vaat et kõige keerulisem. Koolikaaslased ja sõbrad tulevad vaatama, närv on suurem ja keskendumine läheb natuke kehvemaks, leidsid ka treener ja isa.

Uus katamaraan

Üsna väike seltskond teadis enne tänast lehelugu, et Stefan hakkab harjutama ka Vormel 4 paadiga. Just nimelt tasapisi, sest võistelda tohib ta sellel alates 16. eluaastast. Eriloaga pääseb ta siiski veele.

Katamaraan on tema seni roolitutest võimsaim – 60 hobujõudu. Vee peal peaks see saavutama kuni 115-kilomeetrise tunnikiiruse.

Kas noormees mõtleb ka vahel, et tegemist on ohtliku alaga? «Natuke ikka,» tunnistas Stefan. Uus paat on tugevama korpusega kui praegused võistlusalused. Sinna tulevad viie kinnituspunktiga turvavööd ja automaatne maskiga õhusüsteem juhuks, kui paat peaks ümber minema.

Lootused on paadiga suured, sest itaallane Alberto Comparato tuli sellega aastatel 2014 ja 2015 maailmameistriks. «Võit pole sellele paadile võõras, aga meil pole veel neid kogemusi, teadmisi ja kruvisid,» tõdes Aivar Arand.

Treener Henry Põvvat märkis, et katamaraaniteadmised olid Tartus olemas, nüüd tuleb need taas ellu äratada. «Õpime nüüd koos Stefaniga hästi palju,» tõdes treener.

Pole kahtlust, et veemoto on väga kulukas ja vaevanõudev ala ning mida klass kõrgemale, seda kulukam. «Seni, kuni poisil põleb silmas tuluke, teeme seda kõike rõõmuga,» kinnitasid nii isa kui treener. Stefan ise on samuti rahul, et vanemad, treener ja teisedki abilised tema pärast nii palju pingutavad.

Stefan Arand

  • Sündinud 19. juulil 2002 Tartus.
  • Õpib Ülenurme gümnaasiumi 8. klassis.
  • Tegeleb veemotospordiga treener Henry Põvvati juhendamisel 2013. aastast.
  • Ta on mullune maailmameister GT-15 paadiklassis ning Euroopa meister klassides GT-15 ja JT-250.
Tagasi üles