Indrek Kelk: elu oli palavam, kui ootasime

, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Indrek Kelk laupäevaste lastesõitude ajal.
Indrek Kelk laupäevaste lastesõitude ajal. Foto: Kristjan Teedema

40. Tartu maratoni ja edasilükatud lastesõitude vahel Tartu Postimehele antud intervjuus tõdes klubi Tartu Maraton juht Indrek Kelk, et korraldajate otsus nihutada stardi- ja teenindus­punktide läbimise aegu oli õige.


Edastasite pressiteate, et 40. Tartu maraton möödus edukalt. Kas oli millalgi ka kahtlusi, et tuleb teha teistsugune pressiteade?

Mingit teistsugust sõnastust küll ette valmistatud ei olnud. Aga hirm oli nahas tõesti, et mis 20. veebruari hommikul ikka ilmaga juhtub ja kas otsused kõik õigustavad ennast.

Kahtlused olid suured, aga kõik läks hästi. Ilmaennustused ei pidanud küll täpselt paika, aga õnneks nihkusid positiivses suunas. Elu oli veidi palavam, kui olime osanud oodata.

Kõige ärevam teema oligi külm. Meediast kostis hiljem ka tagantjäreletarkust, et korraldajad hirmutasid rahvast. Olid siis need maratonieelsed hoiatused ja manitsused liiast?

Maratoni õnnestumise suur alus oligi see, et üleskutse tõsiselt suhtuda, korralikult riietuda ja ennast ette valmistada oli nii mõjusalt massiivne, et inimesed järgisid seda ega julgenud kergekäeliselt riietusega lollusi tegema tulla.

Sellises olukorras on ikka parem karta kui kahetseda. Ma ei tahaks nõus olla süüdistusega, et korraldajad hirmutasid liigselt rahvast.

Kõikvõimalike tervisele ohtlike olukordade puhul ei saa hoiatamine liigne olla. Otsused võetakse loomulikult ise vastu, aga korraldaja vastutus on samuti väga suur. Kergekäeliselt asjasse suhtuda ei tohi.
Olime mitte ainult ilma, vaid ka transpordikorralduse osas valmis palju hullemaks.

Liiklus starti ja teeninduspunktidesse oli mullu üks suurimaid murelapsi. Tänavu sai vähemalt pool tundi enne starti takistusteta Otepääle. Tõsi, Kuutses võis teid näha suhteliselt tigedana ringi tormamas ja ka politseinikega tõrelemas. Kõik ikka ei läinud nii, nagu tahetud?

Otepää ümbruses oli parklaid ette valmistatud palju suurema väe vastuvõtmiseks, kui kohale tuli.

Üleskutse bussidega tulla toimis võib-olla mitte veel nii suurelt, kui oleksime soovinud, aga viimase 15 aasta jooksul pole Tartu maratonil kordagi nii palju busse olnud. Et ka mingi hulk osavõtjaid ei tulnud ilma tõttu starti, oli liiklus Otepääl üle ootuste rahulik.

Natuke kärises pudelikaelatsoonis, Kuutsemäe ja Arula kandis, kus on üks populaarseim teeninduspunkt ja lühikese distantsi start. Külma tõttu jätsid paljud lühikese maa sõitjad starti tuleku viimasele hetkele ja tekkis väike paanika.

Teisipäeval on meil liiklusanalüüsi koosolek. Esimest korda oli liikluskorraldusse kaasatud ka politseikopter, mis taeva alt kõike suunas. Liiklust ka filmiti, sealt saame analüüsimaterjali, kust ja millal tulevad liiklusvood ja kui ulatuslikud on pudelikaelad.

Liiklus rajal oli aga viimaste aastate parim – see kajastus ka lõpuaegades. Külm ilm lubas teha ideaalse raja.

Jah. Sellise kvaliteediga raja tegemine on üle 50 protsendi ilma otsustada. Teine pool on rajameistri tööoskused, aga kui ikka rada kõvaks ei külmu, pole rajameistri kuldsetest kätest nii palju kasu. Suurepärane ilm ja maailma parim rajameister andsid tänavu kokku maailma parima raja.

Finišiteenistus igatahes ütles, et inimesed oli ääretult rahulolevad.

Maratoni korraldusega oli seotud üle tuhande inimese. Kas kõik sujus?

Neid oli 1065, kes tegutsesid vabatahtlikena, lisaks sajad allhankijad. Paaris punktis sain ise kohal käia, kahjuks küll mitte tipptunni ajal. Ei näinud probleeme ega ole ka tagasisidet saanud, et midagi oleks viltu olnud.
Kõige olulisem: kuum jook oli lõpuni saadaval ja kõrge temperatuuriga.

Ka meditsiiniteenistuse koormus oli väiksem, kui kartsime. Vahetult enne starti häirestasime küll meditsiiniteenistust ka raja suhtes. Tavaliselt on rajal kukkumised suhteliselt leebed: paned tagumiku lumme ja hullu ei juhtu. Kõva betoonilaadse raja peale prantsatamine võib palju valusam olla. Õnneks midagi väga hullu ei juhtunud.

Olite seekord üsna range teeninduspunktide läbimise ajalimiidis. Kes hiljaks jäi, korjati katkestajate bussi. Kuna ilm läks ilusaks, oleks võinud ehk leebem olla?

Ma arvan, et otsused olid õiged. Ei ole midagi lahti, kui kell on 11 ja 14 vahel ja päike on kõrgel.

Ent selge on see, et kui inimesed on esimestes punktides kontrollajast väljas, siis lõpupoole nad vaevalt tempot väga tõstavad. Temperatuur hakkas aga kella neljast kiiresti langema. Inimesed oleks lõpus tõsise külma kätte jäänud.  Neil kaalutlustel sai kontrollaegu lühendatud.

Täpne lõpetajate arvu fikseerimine venis. Miks?

Ajavõtus tekkis tõsine probleem. Keegi oli finišis ajavõtutsooni piirdeaia lahti võtnud ja paar usinat amatöörfotograafi olid endale head kohta otsides ajavõtukastide otsas head kaadrit püüdes lahti sõtkunud ajavõtusüsteemi pistikud.

Ajavõtufirma ei märganud seda ka kohe, kuna info saabub pakettidena. Kiibiajavõtu­­süs­­teemi auk tuli seega fotofiniši kontrollimisega täita.

Torinaid oli selle kohta, et kõik ei saanud finišis oma asju kätte.

Need pretensioonid võivad olla seotud asjadega, mis olid ära antud raja peal teeninduspunktis. Ei saagi eeldada, et need juba finišis ees ootaksid. Sellist operatiivsust ei ole nii suurel massiüritusel võimalik tagada. Kõik kokku korjatud asjad saab kätte meie kontorist.

Veidi on riietekao probleemid seotud meeste riietusruumiga finišis, mis oli totaalselt ülerahvastatud.

Sellele ei ole ka kiiret lahendust, sest ruumi suuremat telki püstitada lihtsalt ei ole. Niikaua kuni need tegelikult ilusad Elva männid sellises mastaapsuses seal alles jäävad ja tervisespordikeskuse uut maja ehitama ei hakata. Otepääle saime külmakaitseks väga operatiivselt suure telgi püstitada, Elvas pole loodusesse seda võimalik panna.

Kui palju osalejaid stardib 41. Tartu maratonil?

Tahame jõuda lahenduseni, et me ei peaks Otepääl startijate hulka kuue tuhandega piirama.

Tahaksime seda suurendada vähemalt kaheksa, miks mitte kümne tuhandeni. 10 000 on võimalik Otepääl starti lasta, kui räägime parkimiskohtadest. Stardipaiga vastuvõtuvõimekust on vaja suurendada. Seda tuleb Tehvandi keskusega arutada. Kasutada saaks näiteks lasketiiru territooriumi.

40. Tartu maraton
• 20. veebruaril.
• Registreerus ligi 8200 inimest 31 riigist.
•  Lõpetas 6403, sh pika distantsi 4767 ja lühikese 1636 suusatajat.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles