Vaidlustustes untsu läinud bussihankest väljub võitjana Sebe

Jüri Saar
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tartu linnaliine teenindav Sebe buss.
Tartu linnaliine teenindav Sebe buss. Foto: Kristjan Teedema

Kui ka Tartu volikogu annab linnavalitsuse plaanile rohelise tule, sõidavad Sebe punased bussid linnaliinidel veel kolm aastat, sest bussihange takerdus vaidlustesse ja linnavalitsus näeb parima lahendusena teenuse kindlustamiseks Sebe lepingu pikendamist.

Sebega kuueks ja pooleks aastaks sõlmitud leping pidi lõppema tuleva aasta juuni lõpus ja linnavalitsus kuulutas välja hanke leidmaks vedaja kümneks aastaks alates 2017. aasta 1. juulist.

Nüüd on aga tõenäoline, et Sebe alustab sellest kuupäevast kaheaastast lisaperioodi. Vähemasti küsib linnavalitsus volikogult lepingu pikendamiseks luba ja on ka lepingu projekti ette valmistanud.

Elutähtis teenus

«Meil on olnud pikk arutelu ja info kogumise aeg, kuidas edasi minna,» ütles Tartu linnapea Urmas Klaas. Volikogule on tema sõnul esitatud kaks eelnõu: üks vahehanke korraldamise kohta kaheks aastaks, teine praeguse vedajaga lepingu pikendamise kohta. Esimese neist võtab linnavalitsus tagasi.

«Me lähtume sellest, et ühistransport on elutähtis teenus, mis peab kindlasti toimima väga hästi,» sõnas linnapea. «Peab olema kindlustunne, et 1. juulil järgmisel aastal, kui praeguse vedajaga sõlmitud leping lõpeb, toimib ühistransport Tartu linnas nõnda, nagu see on linnale vajalik.»

Pärast konsultatsioone on linnavalitsus jõudnud arusaamisele, et Sebe pakutud hind on kõige soodsam, see on poolteist protsenti odavam praegusest hinnast. Kolme eri mahutavusega bussitüübi kaalutud keskmine liinikilomeetri hind on Sebe pakkumuse järgi 1,63 eurot käibemaksuta (1,956 käibemaksuga).

Klaas võrdles, et MRP Linna Liinide pakkumuses oli hinnaks 1,79 eurot käibemaksuta (2,14 käibemaksuga). «Go Bus jättis konkreetse hinna ütlemata, teatas, et liinikilomeetri hind peaks jääma alla 1,7 euro käibemaksuta,» ütles linnapea. «Selle «peaksiga» ei ole meil kuhugi minna.»

Go Bus on teravalt kritiseerinud Tartu linnavalitsuse kavatsust pikendada Sebega lepingut, leides, et hind on põhjendamatult kallis.

MRP Linna Liinid tuli äsja välja avaldusega, et on valmis kaheaastaseks vaheperioodiks Tartusse tooma gaasibussid. Klaas meenutas aga, et MRP Linna Liinide vaidlustuses on leitud, et gaasibusside nõuet ei ole võimalik täita, sest neid ei ole kusagil tankida. «Nüüd ühekorraga ei ole see enam mingi takistus. Siit jääb küll mulje, et üks ajupoolkera ei tea, mida teine teeb,» leidis ta.

Sebega lepingu pikendamise kasuks räägib peale soodsa hinna ka ametnike poolt varem välja toodud mitte just vähetähtis detail, et pole vaja üleminekuperioodi ega bussidest seadmete ümbertõstmist, mis olnuks linna kulul. Ka on Sebe lubanud tuua liinidele kaks bussi lisaks.

«Saame paindlikult liine korrigeerida ja edasi minna põhilise ülesandega, mis on järgmiseks kümneaastaseks perioodiks hanke ettevalmistamine,» ütles Klaas.

Uus hange aasta lõpus

Kui volikogu annab nõusoleku Sebega lepingut pikendada, järgneb senise hankementluse kehtetuks tunnistamine, kuna põhihanke periood ja ka muud tingimused muutuvad, ütles Tartu linnasekretär Jüri Mölder. Lähema poole aasta jooksul on aga plaanis tingimused üle vaadata ja kuulutada hange uuesti välja.

Mölder ütles, et vaidlustuse vastu ei saa linn end ka kordushankel kaitsta, kuid ajavaru vaidlemiseks jääb rohkem. Linnavalitsus on arvamusel, et uus ettevalmistusperiood võimaldab turuosalistel leida ka paremaid kokkuleppeid gaasitankla rajamiseks.

«Me soovime kindlasti näha innovatiivseid keskkonnasäästlikke Tartusse sobivaid turvalisi ja mugavaid busse, me ei näe, et peaksime kvaliteedinõudmistes tagasi andma,» ütles Klaas. «Gaasibusside nõue säilitab ka võimaluse minna üle biogaasile, kui tekib biogaasiturg, see on energeetilise sõltumatuse küsimuses väga oluline.»

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles