Turistide jaoks on Tartu visiitkaartideks ülikool, Ahhaa keskus ja sõbralikud inimesed

Kaspar Koort
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Turistid Tartu südalinnas.
Turistid Tartu südalinnas. Foto: Sille Annuk

Tartut väisavad välisturistid peavad meie linnakest hubaseks ja vaikseks paigaks, kus elavad sõbralikud inimesed, kuid siiski võiks siin olla rohkem atraktsioone, mis muudaks Taaralinnas viibimise veelgi huvitavamaks. Nii selgub hiljuti Tartu ülikooli majandusteaduskonnas kaitstud magistritööst «Välisturistide reisikäitumine Tartus».

Turistidega seotud uuringuid on Tartus läbi viidud ka varem, kuid antud töö teeb aktuaalseks see, et fookusesse võeti just välisturistide reisikäitumine, mida varem pole eraldiseisvana uuritud.

See on aga oluline teadmine, sest ka Eesti turismi arengukava aastateks 2014-2020 ütleb selge sõnaga, et kohalikel turismiettevõtetel tuleb uute toodete ja teenuste väljatöötamisel senisest rohkem arvestada turistide ootuste ja vajadustega, kuna atraktiivne keskkond soodustab kliendilojaalsust ja suurendab korduvkülastuste tõenäosust.

Saamaks teada, mis eesmärkidel turistid siia saabusid, mida nad siin teha kavatsevad ja mida nad üldse Tartust arvavad, kasutas magistritöö autor Kätlin Pendarov ankeetküsitlust.

Turistidel oli võimalus vastata hotellides ja ankeet.ee veebilehel, samuti käidi ühes turistide meelispaigas Ahhaa teaduskeskuses koha peal. Kokku saadi tänavu jaanuarist märtsini toimunud küsitlusel tagasiside 107 turistilt.

Sõbralik ülikoolilinn

Uuringust selgus, et kuigi kõige rohkem külastavad Tartut meie lõunanaabrid lätlased ja põhjanaabrid soomlased, siis Taaralinna võlusid tullakse nautima sisuliselt üle maailma – ankeedi täitnud turistide seas oli inimesi näiteks ka Hiinast, USAst, Kosovost ja Costa Ricast.

Uuringust nähtuv kuiv statistika ütleb, et keskmine Tartut külastav välisturist on meessoost (60%), 38-aastane ja palgatööline (61%), kes kavatseb Tartus viibida 2-3 päeva ja kulutada kuni 150 eurot. Kõige enam tullakse Tartusse puhkama, kas koos pere või sõpradega. Turistidele pakuvad huvi kohalikud meelelahutusasutused ja söögikohad, aga ka muuseumid ja vaatamisväärsused.

Turistide plaanitud tegevusi Tartus:

Foto: Kätlin Pendarov

Allikas: Kätlin Pendarov

Ankeedis paluti turistidel välja tuua ka Tartuga seotud märksõnu. Väga paljud tõstsid esile Tartu ülikooli ja Ahhaa teaduskeskust, kuid tartlaste eneseuhkust peaks tõstma ka teadmine, et turistid peavad Tartut ilusaks, hubaseks, armsaks, vaikseks, kompaktseks ja turvaliseks linnaks, kus elavad sõbralikud inimesed.

Samas osutati ka teatud kitsaskohtadele. Näiteks tundsid turistid puudust jalgrataste või elektriautode laenutusvõrgustikust, samuti kurdeti, et kesklinna viidasüsteem võiks parem olla. Ka toodi välja, et Tartus võiks olla rohkem atraktsioone ning kultuuri ja vaba aja tegevusi,  mis muudaks linnas viibimise huvitavamaks.

Jõulisem reklaam

Magistritöö autor Kätlin Pendarov tunnistas, et uurimistööd tehes tuli talle kui põlisele tartlasele päris suure üllatusena, et tegelikult on meie kodulinna pidevalt väisamas märkimisväärne hulk turiste – näiteks Ahhaa teaduskeskuses viibides jäi mulje, et seal on pea iga teine külastaja välismaalane. Samas nentis ta, turistide arvu suurendamiseks peaks Tartu linn peaks end ka ise jõulisemalt reklaamima ja tutvustama. 2014. aastal ööbis Tartu majutusasutustes umbes 87 000 välisturisti.

«Üle poolte küsitletud turistidest olid siin käinud ka varem ja neil olid Tartust head mälestused, siia tahetakse tagasi tulla,» rääkis Pendarov. «Küll tuli aga välja, et peamiselt saadakse infot Tartu kohta nii öelda suust suhu turunduse kaudu ehk sõpradelt ja tuttavatelt – aga seda, et infot või reklaami oleks saadud reisibüroodest või turistidele mõeldud visittartu.com leheküljelt, ütles alla kahe protsendi vastanutest.»

Kätlin Pendarov on saatnud magistritöö ka piirkonna turismivaldkonda koordineerivale Tartumaa Turismi sihtasutusele. Tartumaa Turismi turundusspetsialist Sille Siniavski märkis magistritööd kommenteerides, et antud töö käigus kogutud info võib neile töös vajalikuks osutuda, kuid pigem suhtutakse sellesse kui soovitusesse ja oma tegevuse planeerimisel lähtutakse siiski arengukavadest ning hetkeseisu vajadustest.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles