Vaidlustused sundisid Tartut bussihanke tähtaega pikendama

Kaspar Koort
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Praegu teenindavad Tartu linnaliine Sebe punased bussid.
Praegu teenindavad Tartu linnaliine Sebe punased bussid. Foto: Kristjan Teedema

Täna pidi tõmmatama joon alla riigihankele, leidmaks Tartu linnale avaliku bussiliiniveo teenuse pakkuja 1. juulist 2017 kuni 30. juunini 2027. Kahe ettevõtte vaidlustuste tõttu pidi aga linnavalitsus pakkumuste esitamise tähtaega pikendama 14. juunini.

Linnasekretär Jüri Mölder selgitas, et vaidlustajad on OÜ Eesti Buss, mis on praegu Tartus liiniveoga tegeleva AS Sebe tütarettevõte,  ning MRP Liinid, mille hallata on mõni linnaliin Tallinnas.

Tähtaeg tundub lühike

Vaidlustuste põhiküsimused on seotud hankelepingu algustähtajaga ning asjaoluga, et Tartu soovi kohaselt peavad kõik 64 liinidel sõitma hakkavat bussi kasutama kütusena metaangaasi. «Arvestades neid kohustusi, mis potentsiaalsel hankevõitjal lasuvad, on üks vaidlustaja välja toonud tähtaja teema, sest nende hinnangul ei ole võimalik vedu nii kiiresti alustada,» märkis Mölder.

Kuigi riigihange venib, ei ole Jüri Mölderi sõnul vähimatki põhjust karta, et vaidluste virvarri tõttu võiks linn seista järgmisel aastal olukorra ees, et 1. juulist polegi vedajaga lepingut sõlmitud ning bussid ei sõida.

«Seaduses on ette nähtud hulk paindlikke võimalusi sellises olukorras liiniveoteeninduse lepingu sõlmimiseks,» kinnitas Mölder. Praktikas tähendaks see tõenäoliselt, et linn peaks asuma läbirääkimistesse juba tegutseva vedajaga lepingu pikendamiseks. Mölder ei välistanud, et teoreetiliselt võiski Eesti Buss kui Sebe tütarfirma oma vaidlustuse suuresti just selle tõttu esitada.

Mölder lisas, et kui vaadata kõiki suuremaid liiniveohankeid, siis igasugused vaidlustused ja vaidlused on seal väga tavapärased, kuna nende lepingute puhul liiguvad väga suured rahasummad, ning põhimõtteliselt oli linn võimalike vaidlustustega juba eos ka arvestanud.

Illustreerimaks, kui kummaliseks võivad need vaidlused praktikas minna, meenutas Mölder praegu kehtiva lepingu saagat: kohtuvaidlus lõppes hulk aega pärast seda, kui uus vedaja juba lepingu alusel töötas, vaieldi aga selle üle, kas tal on võimet seda lepingut täita.

Gaasinõudest ei loobu

Jüri Mölder möönis, et ilmselt muudab linn nüüd mingil määral ka hanke tehnilist kirjeldust, et nüansside pärast mitte vaielda, kuid Tartu põhiline sõnum on endine:  uue riigihankega soovitakse, et kõigil liinidel sõidaksid bussid gaasiga.

«Vaidlustuses on juhitud tähelepanu ka sellele, et võrreldes olemasolevate bussidega on gaasibussid kuni 50 000 eurot tükist kallimad, ning meile on ette heidetud, miks tahame kallimat teenust. Aga meile on gaasibusside kasutusest tulev keskkonnahoid tähtis ja ma arvan, et selle kohta ei saa ükski pakkuja meile ette kirjutada, millise kütteviisiga busse me tahame,» lõpetas Mölder.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles