Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Hull Teadlane saab oma lauamängu

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Hullu Teadlase lauamängu idee autorid Külli Sari (vasakul) ja Kadi Karro loodavad, et tänu mängule eelis­­tavad koolilapsed nutiseadmete asemel koos perega mängides lõbusalt aega veeta. | FOTO: Margus Ansu

Tartu ülikooli muuseumis tegutsev Hull Teadlane on toomkiriku remondi ajaks end sisse seadnud tähetornis. Muuseum avatakse 1. mail ja selleks ajaks plaanivad kolm Tartu kunstikooli endist ja praegust õpilast müügile tuua Hullu Teadlase lauamängu.

Kunstikooli täiendkoolitusel osalenud Kadi Karro, Külli Sari ja Kristi Ruus said eelmisel kevadel valmis lauamängu, mis aga tootmisse ei jõudnud. See jäi neil pärast kursusel osalemist kripeldama ja nii otsustatigi kolmekesi luua oma väikeettevõte ja lauamäng mängijate ette tuua.

Tervele perele mõeldud mäng otsustati teha just Hullust Teadlasest, sest kunstikooli õpilased said teadlasega koolituse ajal tuttavaks ning tema seiklushimu ja mõttemaailm hakkas neile endalegi huvi pakkuma.

Võimalusi mitmeid

Kõige rohkem võttis Karro ja Sari sõnul mängu tegemisel aega kujundus ja pidev katsetamine, et strateegia toimiks. «Üks variant mõeldi esialgu välja, seejärel anti see teistele katsetada. Pärast aga tekkisid küsimused, mida võiks teisiti teha, ja siis jälle uuele ringile,» rääkis Sari.

Nii saigi valmis 19 kuusnurkse kaardi ja kahe kaardipakiga lauamäng. Kõik elemendid kaartidel on TÜ muuseumi eksponaadid. Mängimisel on eelis muidugi neil, kes on varem Hullu Teadlase kabinetis käinud, kuid see pole tingimus, sest mängida saavad kõik.

Kadi Karro arvas, et kuna üht osa kaartidel kujutatud esemeist näeb ka füüsika- ja keemiaõpikuis, peaksid need oleme koolilastele tuttavad.

Mäng ise käib nii. Iga mängija valib endale pesa, kust mängu alustada, ja paneb oma mängunupu sinna. Samal ajal tuleb avada kaardipakist üks kaart ja vaadata, kas kuusnurkse pildikaardi all on sama kaart.

Kui need klapivad, saab osaleja kaardid endale ja kogub punkte. Kui ei, tuleb pildikaardid kõik tagasi keerata, kuid siiski meeles pidada, millised pildid nende all on. Seejärel valivad mängijad oma mängunupule järgmise pesa.

Mängu ühe koostaja Kadi Karro sõnul toimib mäng osaliselt memoriini põhimõttel. Kui kõige väiksemad pereliikmed saavad mängida ainult memoriini, siis koolilapsed, nende vanemad ja vanavanemad saavad kasutada ka tekstikaarte, et teksti põhjal ära arvata, millise pildi kohta mängulaual tekst käib.

Katsed lisavad vaheldust

Põnevust lisab Hullu Teadlase mängule veel katsete vihik, milles on näiteks juhend, kuidas ise udu ja vannitoas vulkaani tekitada. Seal on katsete kirjeldused ning see, milliseid vahendeid läheb nendeks vaja. Katseid saab teha nii mängu ajal kui ka enne või pärast.

Karro ütles, et raamatusse valiti sellised katsed, mida saab iga pere lihtsate koduste vahenditega, nagu näiteks äädikas, jahu, õhupall, sooda, ise teha. Tema sõnul saavad koolilapsed kõikide katsetega hakkama ja vanematele pakuvad need kindlasti palju äratundmisrõõmu.

Mängu koostajad soovivad, et Hullu Teadlase mänguga saaksid nii koolilapsed kui ka vanemad  läheneda loodusteadusele mänguliselt, sest Hullu Teadlase motogi on see, et teadus võib olla ka lõbus.

Praegu saab idee autoritele ühisrahastusplatvormis Hoo­­and­­ja hoogu anda. Esialgu on plaan mäng müügile tuua Tartu ülikooli muuseumi poodi, aga ka raamatukauplustesse.

Lauamängu koostajad soovivad pikemas perspektiivis Hullu Teadlase lauamängu ka võõrkeeltes välja anda, et seda saaks välisriikidesse müüa.
-----------------------

Hullu Teadlase lauamäng

• Mõeldud mängijatele alates 5. eluaastast.

• Soovitatav mängijate arv 2–4.

• Sisaldab 19 katsega vihikut.

• Mängu kestus ligikaudu 45 minutit.

• Lauamäng valmib 1. maiks.

Tagasi üles