Kiirabiauto Kelly peab püsima hästi rajal

Risto Mets
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Viis valget ja kümme kollast kiirabiautot tõttavad appi Tartu kiirabi teeninduspiirkondades Lõuna-Eestis.
Viis valget ja kümme kollast kiirabiautot tõttavad appi Tartu kiirabi teeninduspiirkondades Lõuna-Eestis. Foto: Tartu Kiirabi

Olgu rada sirge või kurviline, viigu tee mäest alla või üles – Kelly ei tohi vääratada ka lumes, sest teda oodatakse.

Et see kõik Kellyl hästi õnnestuks, on tal tubli diiselmootor, talverehvid ja neljarattavedu. Tema rooli taga istub mees, kes on läbinud kümneid sõidukoolitusi ning oskab vajaduse korral anda ka meditsiinilist abi. Jah, Kelly on kiirabiauto. Üks viiest uuest masinast, mis said nädala alguses endale nime.

Valged ja kollased

Kelly nimi on laenatud tuntud noorelt suusasportlaselt Kelly Sildarult. Kas pole ohtu, et Kelly nime kandev kiirabiauto hakkab oma teel samuti trikke tegema, nagu teeb suuskadel Sildaru?

Seda sihtasutuse Tartu Kiirabi juhatuse liige Avo Nõmm ei usu. Masinate roolis istuvad väga kogenud juhid, kes teavad, kuhu sõita ja kuidas. Tõsi, mõnel autol siiski on justkui tugevam avariide külgetõmme kui teistel, ehkki nimest see ei sõltu, leidis Nõmm.

«Traditsioon kiirabiautodele nimesid panna on Tartu kiirabis juba nii vana, et ega keegi enam väga hästi mäletagi, millal see komme alguse sai,» tõdes Nõmm. Praegu kuulub Tartu kiirabile üle 60 auto ja neil kõigil on nimed.

Autodele nimesid pannes mõeldakse kiirabis natuke ka nimede peale, mis on mingil ajal tuntud. Peale Kelly said uued masinad nimeks veel Eeva, Anett, Nataly ja Adele. Eeva nime all pidas žürii silmas folkmuusikut Eeva Talsit, Aneti juures mõeldi aga noore tennisisti Anett Kontaveidi peale.

Lisaks neile ostis Tartu kiirabi ära tegevuse lõpetanud Ida-Virumaa kiirabi kümme autot, mis said samuti uued nimed. Et nende masinate senine kodu asus piirkonnas, kus tuli teenindada rohkem vene keelt kõnelevaid kliente, said pooled neist nimeks slaavipärased Veera, Niina jt.

Kõik need autod jõudsid kohale juba eelmise aasta lõpus. Nimed pani neile ja õnnistas nende edasist teekonda sel esmaspäeval Eesti evangeelse luterliku kiriku piiskop Joel Luhamets.

Päris uutest Volkswagen Transporteri marki masinatest ei hakka ükski siiski Tartus sõitma, vaid nad lähevad hiljuti Tartu kiirabi alluvusse tulnud teeninduspiirkondadesse nagu Elva, Alatskivi, Jõgeva ja Põlva. Viimane saab lausa kaks autot.

Ühe uue auto maksumus koos käibemaksuga on veidi alla 70 000 euro, mis tähendab, et varustus ja tehasemasinate ümberehitus läks maksma palju rohkem, kui on uue auto hind. Nõmme kinnitusel käib uute sõidukite kiirabiautodeks ümberehitamine Eestis.

Ida-Virumaa kasutatud Fordid ja Volkswagenid läksid maksma tunduvalt vähem, lisas ta. Need autod tunneb ära selle järgi, et Ida-Virumaa autod on kollast värvi. «Nüüd on ka Tartus kollaseid kiirabiautosid,» sõnas Nõmm.

Vanad teenivad edasi

Uued masinad asendavad vanu. «Autod aeguvad ja mingist hetkest ei ole neid enam mõtet remontida,» tõdes Nõmm. Auto iga sõltub nii juhi sõidustiilist kui ka sellest, kui sündmusterohkelt möödub tema karjäär. Avariidest puutumata autod teenivad keskmiselt 500 000 kilomeetrit. «Elvas pääseb väljateenitud pensionile 700 000 kilomeetrit sõidukorras hoitud sõiduk,» tõi Nõmm näite.

Vanad masinad müüakse enamasti maha. «Nad teenivad vaiksemates kohtades edasi.» Ostjateks on enamasti meditsiinilise transpordiga tegelevad ettevõtted, kuid ka näiteks kaitseliidul on läinud vanu kiirabimasinaid tarvis.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles