Spetsialist: kui auto ikka ei käivitu, pole vägisi punnitada mõtet

Kaspar Koort
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kapoti võib küll vaipadega kinni katta, kuid spetsialisti hinnangul pole sellest erilist kasu.
Kapoti võib küll vaipadega kinni katta, kuid spetsialisti hinnangul pole sellest erilist kasu. Foto: Margus Ansu

Ühtäkki saabunud krõbe külm võib rõõmustada küll kõiki andnud talvefänne, kuid nii mõnigi kodanik, kes peab oma igapäevasõite tegema (vanema) diiselautoga, seisab silmitsi karmi tõsiasjaga: neljarattaline sõber ei taha paukuva pakasega kuidagi eluvaimu sisse võtta.

Tartu kutsehariduskeskuse sõiduautodiagnostika lektor Veiko Uibo selgitab, et külmad ilmad on ennekõike diiselmootorite probleem seetõttu, et võrreldes bensiinimootoritega on nende käivitamiseks vaja saavutada suurem pöördemoment, starter vajab selle jaoks aga rohkem voolu. «Põhihäda seal taga on ikkagi aku,» tõdes Uibo.

Veiko Uibo sõnul võivad sõiduautode akud korralikult kesta ka viis, kuus või seitse aastat, aga seda juhul, kuid autoga tehakse igapäevaselt pikemaid sõite. Kui aga masin on kasutusel vaid mõned kilomeetrid tööle ja tagasi koju sõitmiseks, siis väheneb aku mahtuvus märkimisväärselt kiiresti ning selle parimad päevad võivad läbi saada juba paari aastaga.

Mõned autojuhid on leidnud lahenduse selles, et aku võetakse ööseks maha ja viiakse tuppa sooja, kuid kõigi sõidukite puhul see võimalik pole. Näiteks 2000ndate alguses toodetud autodel võib aku maha võtmine tuua kaasa selle, et et hommikul raadiod ei tööta. «Samas see oleneb ka tootjast – mõned on läinud nüüd jälle seda teed, et võib ka aku maha võtta ja tuppa viia,» rääkis Uibo.

Kui aga sõiduk hommikul kuidagi eluvaimu sisse võtta ei taha, siis pole Veiko Uibo hinnangul õige ka liigselt punnitama hakata. «Kui on ikka nii, et käima ei lähe, siis vägisi pole ka mõtet, et nööriga käima vedada või muud taolist. Nii lõhutakse lihtsalt autot,» ütles Uibo.

Tema sõnul võiks võimalusel mingit lisasoojendust kasutada, kapoti kinni katmisest erilist abi ei ole. «Muidugi oleks hea auto ööseks  garaaži ajada, et oleks natukenegi soojem,» märkis spetsialist.

Mis puudutab aga auto hommikusse soojendamisse, siis teatavasti sedastab liiklusseadus, et õuealal ja lähemal kui kümme meetrit elamust ei tohi peatatud või pargitud sõidukil mootor töötada kauem kui kaks minutit. Veiko Uibo sõnul pole aga pakasega auto käima keeramine ja kohe sõitma minemine kõige õigem.

«Soojeneda on vaja, sest igasugused roolivõimendiõlid ja sillaõlid on ka paksud, nii et kohe murdma pole mõtet hakata, tuleb rahulikult võtta. Kui võimalik, tasuks vaikselt näiteks kusagile lähedal asuvasse poeparklasse sõita ja seal natuke aega autot soojendada,» ütles Uibo.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles