Uus Riia ring: kas tunnel, viadukt või mõlemad?

Jüri Saar
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Maanteeamet valmistub senist Riia ringi ümber ehitama, et suurendada selle läbilaskvust. Ühe variandina on eskiisprojektis pakutud lahendus, kus Riia tänava suund läheks tunnelisse, Tallinna-Võru suund viaduktile ja pöörete tarvis ehitatakse ringristmik.
Maanteeamet valmistub senist Riia ringi ümber ehitama, et suurendada selle läbilaskvust. Ühe variandina on eskiisprojektis pakutud lahendus, kus Riia tänava suund läheks tunnelisse, Tallinna-Võru suund viaduktile ja pöörete tarvis ehitatakse ringristmik. Illustratsioon: Allikas: Skepast & Puhkim

Riia ringi liikluskoormus kasvab lähiaastail sedavõrd, et sujuvuse tagamiseks ei pruugi piisata ühe suuna  viimisest viaduktile või  tunnelisse, tarvis läheks  kolmetasandilist lahendust.

Lahendusvariandi järgi, mida praegu kaldub eelistama maanteeamet ja eelistab ka Tartu linnavalitsus, viidaks Tallinna-Tartu-Võru-Luhamaa maantee ehk tartlaste jaoks Ringtee Riia ringi kohal viaduktile. Riia tänav aga, mis ühtlasi on osa Jõhvi-Tartu-Valga maanteest, viidaks tunnelisse.

Pöörete tegemiseks ja tagasipöörete võimaldamiseks tuleks appi võtta veel ringristmik, mis kokku tähendab kolmetasandilist liiklussõlme, selgub eile Tartu linnavalitsuses tutvustatud eskiisprojektist, mille on koostanud firma Skepast & Puhkim, endise nimega Ramboll Eesti.

Liiklus kasvab

Eskiisprojekt käsitleb Tartu lääneringtee II ehitusala ümberehitust, töömaa ulatub Raja tänava otsa juurest Variku viaduktini, hõlmates seega ka senist Aardla ringi, mis on kavas ümber ehitada pööreteta risteks, Aardla tänav läheks põhimaantee alt.

Teistpidi ulatub ehitusala Valga maantee ja Aardla tänava ringini. Palju tähelepanu on tulnud pöörata kogujateede lahendusele ja kergliiklusele, sest Lõunakeskuse tõttu on selles piirkonnas rohkesti jalakäijaid ja rattureid.

Suure ehitusala kõige keerulisem küsimus on aga Riia ring, kus juba praegu on läbilaskvusega probleeme. Tänavu suvel tehti uus liiklusuuring ja rehkendati oletatav liikluse kasv 2038. aastaks, see oleks umbes 1,5 korda.

Projekteerija on pakkunud mitmeid lahendusi.

Lähteülesandega on ette nähtud kaaluda võimalust, kus üks suund viiakse eritasandile ja teised lahendatakse ringristmikuna. Hinnanguliselt toimiks selline lahendus 9–12 aastat sõltuvalt arvutusmetoodikast ja ringristmiku lahendusest.

Valikus oli Ringtee viimine tunnelisse või viaduktile nõnda, et teisele tasandile jääks ringristmik.

Valikus oli ka rombikujuline fooridega ristmik. Selle lahenduse puhul viidaks Riia-Elva suund maapinna suhtes süvendisse ning Ringtee viaduktile.

Perspektiivitunne

«Liiklusmudel näitab ära, et pikemas perspektiivis need esimesed kolm varianti ei taga ristmiku läbilaskvust,» ütles Tartu inseneriteenistus spetsialist Peep Margus. «Mõistlikum on kulutada rohkem raha ja saada mitmekümneks aastaks toimiv ristmikulahendus. Liiklejale on kolmetasandiline ristmik mugav, otse liikujad saavad ristmiku läbida ilma konfliktita.»

Projekti seletuskirjas on öeldud, et kahe suuna eritasandile viimine tähendab, et olulisel määral on raskendatud Riia-Elva suunal jalakäijate tunnelite rajamine ning suuremas mahus tuleb arvestada tehnovõrkude ümberehitusega. Ka muudab see liiklussõlme lähimate ristmike liikluskorraldust nii, et võimalik on sooritada vaid parempöördeid.

Maanteeameti Lõuna regiooni ehitusvaldkonna juht Janar Taal ütles, et ehitusaasta on seni veel lahtine ja tegelikult ei ole ka teada, millal langetatakse lõplik valik lahenduste vahel. Võibolla juhtub see aasta lõpuks.

Taal ütles, et kolmetasandiline ristmik on kahtlemata umbes viiendiku võrra kallim muudest lahendustest, kuid on mitmeid eeliseid. Võib siiski väita, et ka rombikujuline ristmik tagab läbilaskvuse.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles