Tartu vajab juurde kümmekond bussi

Jüri Saar
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tartu bussid on tipptunnil ülerahvastatud, mistõttu oleks vaja suuremaid busse ja rohkem busse. Liinivõrgu põhjalikust reformist linnavalitsuse esialgu ei kõnele.
Tartu bussid on tipptunnil ülerahvastatud, mistõttu oleks vaja suuremaid busse ja rohkem busse. Liinivõrgu põhjalikust reformist linnavalitsuse esialgu ei kõnele. Foto: Margus Ansu

Kümmekond bussi rohkem ja ka senistest suuremaid läheks Tartus vaja, sest tipptunnil on bussid pilgeni täis. Uueks hankeks valimistudes kutsub linn kokku komisjoni, et arutada, millised tingimused tuleks veel seada.

Ajalist survet riigihanke tingimustega kiirustada veel ei ole, sest Sebe leping Tartu linnaliinide teenindamisel saab ümber 2017. aasta juuni lõpus. Selleks ajaks on uutena alustanud punased bussid jõudnud Tartu tänavatel kuue ja poole aasta vanuseks saada.

Ometigi tahab Tartu linn veel enne jõule esimest korda kokku kutsuda komisjoni, kes aitaks sõnastada, milliseid busse Tartu tulevikus vajab. Tartu abilinnapea Valvo Semilarski ütles, et tuleva aasta kevadel või varasuvel on kavas hange välja kuulutada ja sügiseks peaks olema uus bussivedaja leitud. Muidugi võib ka juhtuda, et jätkab Sebe.

Sellisel juhul jääks enne liinile tulekut ettevalmistusteks aega umbes kaks aastat. «Aasta oleks kindlasti liiga vähe,» leidis Semilarski.

Mugavus ja kindlus

Tartu linnamajandusosakonna juhataja Rein Haak selgitas, et küsimuste ring, mida arutada tuleks, on päris lai. Üks olulisemaid on tema sõnul bussidele seatavate kvaliteedinõuete hindamine.

Näiteks kas bussides peaks olema konditsioneer? Kas peaks olema ustel nupud, et uksi ei avaks edaspidi juht, vaid igaüks saaks neid peatustes vajaduse järgi avada? Siis ei pääseks talvel asjata bussi pakane ja suvel jahutatud bussi kuumus.

Lihtsamatest küsimustest ka see, kas bussides ikkagi võiks olla võimalus näidata reklaame ja ka linna teateid. Kas ja kuidas vedada bussides jalgrattaid?

Haak ütles, et tema meelest peaks ka edaspidi olema bussid madalapõhjalised, aga arutada tuleks istmete kõrguse üle.

Ka oleks mõtet kaaluda, kas bussid peavad olema uued või võib liinile tuua ka pruugitud busse. Praegusi Scaniaid on Haagi sõnul pisut kahju ära saata, need võiksid veel kõlvata küll. Mazidega on iselugu.

Suur küsimus on, kas peaks teoks saama eelmise linnapea mõte, et järgmisel hankel on kõik Tartu bussid gaasibussid. Praegu sõidab gaasiga viis bussi. Kogemus ütleb, et gaasi hind on stabiilsem kui diislikütuse hind, gaasibuss on linnale ka umbes viis protsenti soodsam.

Kuid linnas on ainult üks gaasitankla ja kui näiteks pooled bussid töötaks gaasiga, kuid esineks tarnehäire, lööks see linnaelu põhjalikult sassi. Aga on kõneks ka see, et bussid võiksid sõita biogaasiga.

Pikemad bussid tulekul

Haak ütles, et liinivõrk ei ole selle komisjoni pädevus, kuid kahtlemata peab linn selle küsimusega tegelema. Tuleb arvestada, et valmimas on Eesti Rahva Muuseumi uus hoone, Ihaste sild ja uus Tamme gümnaasium ning Maarjamõisa lisandub veelgi asutusi.

«Linn kaldub sinnapoole, seni oli kaldu Annelinna poole, kus elab 30 protsenti tartlasi, kes tahavad hommikul ühel ajal liikuma hakata,“ lausus Haak.

Semilarski tõdes, et praegu tuleb ette olukordi, et tipptunnil ei mahu inimesed bussidesse ära.

Linnavalitsuses on küpsemas veendumus, et uuel hankeperioodil ei peaks kasutama midibusse, nagu on praegu väiksemad Mazid. Pigem peaks olema rohkem lõõtsaga busse. Linn kavatseb majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumilt uurida, kas võiks olla lubatav kasutada 24 meetri pikkusi kahe lõõtsaga busse. Praegu ei ole need Eestis lubatud, piir on 18,75 meetrit.

Busse peaks olema senisest kümmekond rohkem. Praegu on lepingu kohaselt Tartus 51 bussi ehk liinikohta. Kümme bussi on Sebe soetanud reservi.

«Seadus lubab kümneaastast lepingut teha,» ütles Haak. «Kas volinikud selle peale lähevad, on iseküsimus. Mida karmimad nõuded, seda kallim on teenus. Aga kui teeme kümneks aastaks hanke, peame olema üliettenägelikud.»

Linn kaalub kahe bussi soetamist

Busside ülerahvastatus tipptundidel ja Ihaste silla valmimine on pannud linnavõimud küsimuse ette, kas ei peaks soetama busse juurde ja panema bussi käima üle uue silla.

See teema on olnud üles võetud ka volikogu linnamajanduskomisjonis, kus Verni Loodmaa päris, kui palju maksaks sealt bussiliini käimapanek.

Linnamajanduse osakonna juhataja Rein Haak vastas, et kui soetada kaks uut bussi, siis umbes 312 000 eurot aastas, kui soetada kaks kasutatud bussi, siis umbes 120 000 eurot, pluss liinikilomeetrite hind.

Ajalehele ütles Haak, et käib arvude mäng ja küsimus on, kas linnal on see raha kusagilt leida. Kui on, tuleks teha hange.

Mõte on, et linn peaks soetama juurde kaks lõõtsaga bussi, mis tuleks panna Annelinna ja Lõunakeskuse suuna liinidele. Lühemad bussid võiksid minna ERMi ja uue silla kaudu minevate liinide tarbeks.

„Esimeses järjekorras on vaja ära lahendada Annelinna suund hommikusel tipptunnil,“ sõnas Haak.

Tartu abilinnapea Valvo Semilarski märkis, et ei päästaks ka see, kui ülekoormatud liinidele tuua busse muudelt liinidelt, sest sellega kolitaks probleem üksnes ümber.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles