Hugo Osula: Eesti-keskse reisitranspordi süda

, Ühistranspordi ettevõtja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Uus bussijaam tuleb laieneva Tasku esimesele korrusele. Selle asukoht selgub projekteerimise käigus.
Uus bussijaam tuleb laieneva Tasku esimesele korrusele. Selle asukoht selgub projekteerimise käigus. Foto: Repro

Ühistranspordi korraldajad ja reisijad peaksid rõõmustama, et Tartus puhuvad bussijaama arenduses uued tuuled. Bussijaam on reisijale stardiplatvorm, mille sära ja terviklikkus lisab tänapäevasele reisile vaid naudingut.

Tartu bussijaama kuuekümnendatel aastatel rajatud hoone oli kavandatud linnakeskse transpordisõlmena, mida ilmestasid ajastusse sobivad vormid, funktsionaalsus ja moodsad elemendid. Samamoodi võib Tallinna bussijaama pidada selle ajajärgu arhitektuuri klassikaks.

Tallinna bussijaama uuendamisel otsustati klassikat nüüdisajastada, Tartu võttis aga innovaatilisema lähenemise, mis ka näiteks Oslos, Stockholmis ja Helsingis on tähendanud transpordisõlme täitmist äri-, kaubandus- ja sotsiaalsete pindadega.

Ütlen kohe tartlastele ära oma arvamuse: tulemus pole Tartu-suuruses linnas bussireisija seisukohalt kehv, seda eriti meie rikaste põhjanaabritega võrreldes. Esitletud tulevikuvisioonid on optimistlikud ja neist ilmneb, et arendaja tahab pakkuda reisijatele parimat, mis praegustes oludes võimalik.

Tartlase jaoks on esmapilgul kõige olulisem mugav ühendus Tallinnaga. Tervikuna riigi jaoks aga Tartu kui Eesti südame sidusus ülejäänud maakondade ning tõmbekeskustega. Siin on bussijaamal liikuvuse loojana ülioluline roll.

Tartu bussijaama arendajatel soovitan keskenduda kolmele väärtusele. Need on planeering, tehnoloogia ja nauditavus.

Planeeringu kohta tekib kohe küsimus, kui palju busse jääb bussijaamast väljuma pärast uute rongide tulekut ja kas maakonna liiklus jätkab väljumist bussijaamast. Samuti, missugune on Eestis bussiliikluse roll tulevikus. Sellest sõltub bussijaama maht ja hind vedajale, piletihinnas ka reisijale. Uhke bussijaam harvade väljumistega on kurb ja kõigile kasutamiseks kallis.

Nüüdisaegse infotehnoloogia rakendused annavad võimaluse saada lihtsalt infot reiside, busside saabumiste-väljumiste kohta, aga ka muuta palju mugavamaks bussipileti ostmise.

Arvestades Tartu rolli Eesti regionaalse ühendajana, tuleb juba praegu mõelda, kuidas muuta võimalikult sujuvaks linnadevahelise ja maakonna bussiliine ühendav piletimüük.

Tänapäeva inimene elab valikute maailmas. Ta kasutab ja tarbib teenuseid, millega tunneb emotsionaalset seotust. Iga element bussijaamas alates sisekujundusest kuni tualettideni peab tekitama reisijas tunde, et siin on tehtud kõik võimalik tema mugavaks ja nauditavaks reisimiseks.

Ühistranspordi ettevõtjana on mul unistus, et Emajõe ärimaja koosseisus funktsioneeriv bussijaam ei oleks rakendatud äri- ja kaubanduspindade äri eduks, vaid moodustaks terviku, kus kinnistu eri funktsioonid üksteist toetaksid tasakaalustatult ja Tartu bussijaama identiteet väärtustaks kogu kompleksi ärilist edu.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles