Mari-Liis Hüvato: üheksa korda mõõda, üks kord lõika

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Mari-Liis Hüvato
Mari-Liis Hüvato Foto: Postimees.ee

Tartu totraid ringikujulisi bussimarsruute on ammu kirutud. Nüüd võttis linnavalitsus uue linnamajanduse valdkonna abilinnapea Margus Hansoni juhtimisel lõpuks nõuks muuta senised ringliinid edasi-tagasiliinideks.

Kevadel tellis linnavalitsus uuringu, mis pidi selgitama välja, kust kuhu ja mis kellaaegadel inimesed liiguvad.

Kui Tartu Postimees uuringust kirjutas, rääkis Hanson selgelt, et uuring sillutab teed bussivõrgu ümberkorraldamiseks.

Ajaleht kirjutas siis: «Kiiresti ei juhtu midagi, märkis Margus Hanson: ettevalmistused peavad olema põhjalikud, sest jutt ei ole sellest, et tõmmatakse uus joon, mida mööda buss sõitma hakkab. Ümber tuleb teha infrastruktuuri, paigaldada ringi paviljone ning see kõik ei ole odav.»

Nüüd aga selgub, et linnavalitsus on tegutsenud risti vastupidi Hansoni kevadisele ettekujutusele.

18. juulil kirjutas Hanson Tartu Postimehes, et suve lõpus toimuvad bussiliikluses suured muutused.

Selgus, et linnavalitsus valmistab ette täiesti uut liinivõrku. Mis sellest, et eelmainitud küsitluse tulemused veel teada polnud.

Taga targemaks, bussiliiklusega tegelevad ametnikud polnud sellisest küsitlusest kuulnudki.

Hiljem vabandas Hanson end välja sellega, et küsitlus on tegelikult hoopis üldisem ja selle eesmärk polnudki saada andmeid liinivõrgu korrastamiseks.

Igal juhul tehti uued liinigraafikud valmis, küll uneaja arvelt, trotsides töö- ja puhkeaja seadust, aga siiski tehti.

Kui Tartu Postimees soovis esimesel võimalusel uue bussikaardi lehes avaldada, et linlased jõuaksid veel vajadusel omapoolseid ettepanekuid teha, arvasid linnavalitsejad, et mida hiljem see kaart ilmub, seda parem. Sest inimesed on puhkusel ja kes see ikka suvel lehte loeb. Ja üleüldse ei saa linn kõigi arvamustega arvestada, sest igaühe koduväravasse bussipeatust teha pole võimalik.

Siinkohal tuletaks meelde võimul olevate erakondade koalitsioonilepingut Tartus aastateks 2005–2009: «Alanud nelja-aastasel valimisperioodil on eesmärgiks osalusdemokraatia süvendamine, elanike laialdasem kaasamine otsustusprotsessidesse, avatus, võrdne kohtlemine, linnaelanike arvamuse regulaarne väljaselgitamine ja rakendamine linnaelu korraldamisel.»

See eesmärk ununes aga bussiliikluse, ühe linna olulisima valdkonna ümberkorraldamisel. Kas pole see mitte ala, mida saabki korraldada vaid siis, kui on teada, mida inimesed tegelikult vajavad?

Linnavalitsusel ei olnuks ilmselt raske saata iga tartlase postkasti küsitlussedel teatega, et sügisest on bussiliikluses plaanis suured ümberkorraldused, ning palvega anda linnale tagasisidet sellest, milliseid muudatusi linlased ise vajavad.

Veelgi lihtsam olnuks luua linna koduleheküljele vastav rubriik, mida külastaksid küll vaid internetile ligi pääsevad tartlased, ent tagasisidet saanuks sealtki.

Läinud kolmapäeval, kui Tartu Postimees uue bussiliinide kaardi avaldas, märkasid linlased kohe, et selles on üks oluline viga – puudub otseühendus kesklinna ja raudteejaama vahel, mis oli seni edukalt toiminud.

Raudteejaam ja bussijaam peaksid olema siiski pühad kohad, kuhu peab ligi pääsema kiire ja hästi toimiva ühistranspordiga.

Kommentaatorid leidsid teisigi olulisi kitsaskohti.

Margus Hanson poetas neist kuuldes, et oleks vist siiski tulnud rahvaga aru pidada...

Õnneks ei avaldatud uusi graafikuid päris viimasel hetkel, linnaametnikud jõudsid läinud nädala lõpuks teha neis kiireid muudatusi.

Raudteejaama hakkab Annelinnast sõitma buss number 20. Tammelinlaste jaoks, kes olid samuti jäänud vaeslapse rolli, muudeti liini number 18 marsruuti, mis teeb FI linnaosast kesklinna tulles haagi ka Tammelinna. See aga tähendab, et liin muutub aeglasemaks ega täida algset eesmärki viia inimesi kiirelt ühest kohast teise.

Ometi ei olnud veel läinud nädala lõpuks teada linna jaoks üht olulisimat asja – kas ümberkorraldustega jääb liinikilomeetrite arv GoBusiga liinilepingu piiresse või on see lepingus ettenähtust oluliselt väiksem või suurem.

Kas pole kummaline, et linn võtab kinnisilmi vastu peamiselt GoBusi ametniku koostatud graafikud, teadmata, kas peab nüüd hakkama eraettevõtjale tunduvalt rohkem dotatsiooni maksma või mitte?

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles