Meer eitab reklaamiga kohukese tegemist

Jüri Saar
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Facebookis levis foto plakatist, kuhu keegi oli lisanud jutumulli.
Facebookis levis foto plakatist, kuhu keegi oli lisanud jutumulli. Foto: TPM

Reformierakondlasest linnapea Urmas Kruuse pilt keskel, all Reformierakonna toonides kiri ja kordumas sõna «valima», nii reklaamiti nädalavahetusel peetud Tartu triatloni.

Kruuse kommenteeris, et tema on tervislikke ja sportlikke eluviise propageerivate ürituste reklaamnägu olnud varemgi, sest poliitik peab olema ka isiklikuks eeskujuks. Triatloni korraldamist toetas samuti Tartu linn.

Kruuse imestas, et nüüd on teemaks võetud, et reklaam näeb mõnegi inimese meelest välja nagu valimisreklaam.

Sisemine eetika

«Ei ole mingit sinikollast seal, lõpetage ära,» ütles Kruuse ja leidis, et kohukesesündroomist rääkida on kohatu.

Küsimuse peale, kas ja kuidas kajastub see reklaam erakonna valimiskulude eelarves, vastas Kruuse, et see polnud mingi valimisreklaam. «Sest ei kästud Kruuset valida, vaid kästi triatlon valida, kuna Kruuse oli valinud triatloni,» põhjendas ta.

Ega kohukesekampaaniaski reklaamitud Keskerakonda?

«Ma arvan, et see on võrreldamatu,» vaidles Kruuse vastu. «Kui võrdled Tallinna PRi ülesehitust ja mis me Tartus teeme või mida me üldse teeme, siis võrdlus on täiesti kohatu, need asjad on eetiliselt niivõrd kaugel teineteisest. Mulle on tehtud väga palju pakkumisi ja ma olen nendest loobunud. Võimalusi on, aga sisemine eetika ei luba teha seda.»

Linnapea plaanis võistelda

Triatloni peakorraldaja Ain-Alar Johanson ütles, et Urmas Kruuse oli võistluse ainus reklaamnägu ja ta kutsuti kui korraldava linna linnapea, kes pealegi plaanis ise võistlusel kaasa teha.

Tervise pärast linnapea siiski ei võistelnud.

«Kui te siin toote mängu valimisreklaami, on see naljakas,» ütles Johanson. «Oleme reklaamikampaaniaid teinud Gerli Padariga, Contraga, kes ütlevad raadios või teles välja, et mina olen see ja see ja kutsun sind endaga triatlonile. Sama kontseptsioon on Urmas Kruusega.»

Et plakati all servas on tekst Reformierakonna värvides, selle kohta vastas Johanson, et niisugune oli kujundaja soov, võistluste enda värv on roheline, millega väga palju muid värve kokku ei sobigi.

Urmas Kruuse kinnitas, et lahendusse tema ei sekkunud, aga üle ta selle vaatas. «Ma vaatasin üle ja ei näinud mingit probleemi,» kinnitas ta.

Arvamus

Kaarel Tarand

Erakondade rahastamise järelevalve komisjoni aseesimees

Põhimõtteliselt ei peaks avaliku võimu valitud isikud ei riigis ega omavalitsuses toimuvat üldse tohtima reklaamida.

Kasulike ja toredate ürituste toetamine on avaliku võimu kohustus ja rutiinne töö, mille eest iga juhtumi korral kiitust ja tänu norida (või siis saada kaudset kampaaniakasu) on võib-olla küll seaduste piires, kuid kultuuritu igal juhul.

Ajakirjanikudki ei nori ju avalikku tänu selle eest, et iga päev suvatsevad ajalehe välja anda. Töö nagu töö ikka.

Reklaamitegija idee on antud juhul arusaadav (ja mina ja Postimees olemegi provokatsiooniga kaasa läinud), kuid üldiselt ei tohiks parteilased kippuda mingeid  põhimõtteid, hoiakuid ja väärtusi avaliku raha eest propageerima, kuni oma parteitoad on endiselt tuulutamata.

Reklaamis osalemine on modelli, mitte linnapea töö.


 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles