Matemaatikaõpikut saadab üliedu

Marju Himma-Kadakas
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tähetorn on omamoodi matemaatikamõistmise sümbol – selleks et mõõta hoomamatuid vahemaid tähtede ja galaktikate vahel, on vaja võimet mõelda matemaatikas kui süsteemis abstraktselt, usuvad «Matemaatika õhtuõpiku» autorid Kristjan Korjus (vasakul), Juhan Aru (mõtetega pildil, päriselt Prantsusmaal) ja raamatu illustraator Elis Saar.
Tähetorn on omamoodi matemaatikamõistmise sümbol – selleks et mõõta hoomamatuid vahemaid tähtede ja galaktikate vahel, on vaja võimet mõelda matemaatikas kui süsteemis abstraktselt, usuvad «Matemaatika õhtuõpiku» autorid Kristjan Korjus (vasakul), Juhan Aru (mõtetega pildil, päriselt Prantsusmaal) ja raamatu illustraator Elis Saar. Foto: Kristjan Teedema

Matemaatika on lihtne ja põnev, eriti kui näiteks seletada eksponentsiaalfunktsiooni, tuues võrdluseks inimese makku sattunud bakter ja arvutades, kui kaua läheb tal paljunemisega aega, et inimese enesetunne päris halvaks läheks.

Ühisrahastusplatvormil Hooandja on praegu kõige populaarsem projekt «Matemaatika õhtuõpik», mille väljaandmiseks läheb tarvis 7400 eurot. Tundub uskumatu, aga vaid nädalaga on see raha koos. Kuna projekt on osutunud ootamatult populaarseks, siis 12 000 euro täissaamise korral lubavad autorid anda tasuta õpiku igale Eesti matemaatikaõpetajale, kes seda soovib.

Probleem õppekavaga

Igal kevadel lõpetab Eestis gümnaasiumi ligikaudu 8000 abiturienti. Kõik peavad tegema matemaatikaeksami. Osa õpib matemaatikat süvendatult ehk laia õppekava raames, teised kitsamalt.

Ükskõik kumma viisi õpilane valib, peab ta selgeks saama vektorid, logaritmid, tuletise ning kõik muu selle «kuiva matemaatika» süsteemi kuuluva. Eriti keeruliseks osutub kitsas õppekava, kus selline hulk mõisteid tuleb selgeks saada vähema tundide arvuga.

Kuidas teha matemaatika arusaadavaks, põnevaks ja omal käel õpitavaks? Selle küsimuseni jõudsid nelja aasta eest kaks Hugo Treffneri gümnaasiumi vilistlast, praegust matemaatikadoktoranti Juhan Aru ja Kristjan Korjus.  

Mõlemad noormehed on matemaatikat õppinud ja õpetanud eri õppeastmetes ning rakendanud teaduses. Seda nii Eestis kui ka välismaal. Kristjan Korjus näiteks õpetas matemaatikat Inglismaal Manchesteri maakonna kõige kehvemate koolide kõige nõrgematele õpilastele.

See aitas mõista, et mitte kõigile pole matemaatika lihtne ning et oskus tuua kõrvutatavaid näiteid päriselust on võti matemaatika õppimisel. Õhtuõpik on Korjuse sõnul mõeldud õhtul kamina ees kättevõtmiseks ja süvenemiseks, mida siis ikkagi need 12 aastat koolipingis õpitakse.

Raamatu üks soovitajatest akadeemik Jüri Engelbrecht märkis õhtuõpiku kohta, et see on motivatsioone, intuitiivseid seletusi ja fakte kirjeldav ning toob kuivade faktide ja teoreemide asemel esile matemaatika ilu, ootamatud seosed tegelikkusega ja põnevuse.

Et aga arvutiekraanilt lugemine ei soosi süvenemist ning raamatu haruldased illustratsioonid kaotaksid osa oma võlust, tuleb raamat välja ka klassikaliselt paberil, värvitrükis. Veel üleeile oli plaanis trükkida 1000 eksemplari, eilseks oli juba kavas tiraaži suurendada 2000ni, millele lisanduvad veel Eesti koolidele kingitavad raamatud.

Matemaatika pildikeeles

Raamatus on 400 illustratsiooni, mille autor Elis Saar õpib semiootikat ja maalikunsti. Matemaatikaõpiku tarvis joonistamiseks pidi ta aga «tõlkima» kogu materjali arvude keelest kunsti keelde. Saare sõnul tähendas see suure osa koolimatemaatika sügavamat mõistmist.

See õpik ei püüa trügida tavaliste kooliõpikute asemele. Küll aga võib raamatust saada õpetajale käepärane abivahend.

Kuna raamat kannab Creative Commonsi litsentsi, võib seda vabalt muuta ja kasutada õppematerjalina ka koolitunnis. See tähendab, et õpik pole mitte ainult kaante vahel, vaid kõigile tasuta kättesaadav ka digitaalsena.

Mitmed kirjastused, kelle poole autorid pöördusid, lükkasid idee kiiresti tagasi, sest mingil põhjusel ei nähtud selles piisavalt suurt teenimisvõimalust. Nüüd, kus aga Hooandjas kogutud ebatavaliselt suur populaarsus ja raha on tõestanud, et tegu on väärt projektiga, on võimalik, et raamatupoodidest leiab selle õpiku pisut enne jõule suisa 13 euroga. Kirjastuse kaudu avaldades olnuks jaemüügihind olnud oluliselt kõrgem.

Õpik Hooandjas

• Algul oli plaanis koguda 7400 eurot, et katta õpiku trüki- ja tegemiskulud.

• Ühisrahastusplatvormi portaalis Hooandja kogus õpiku projekt tarviliku summa 52 päeva asemel vaid kaheksaga.

• Lisatoetus vähendab õpiku poehinda veelgi ning nüüd lisati ka tingimus, et 12 000 euro kokkusaamisel antakse tasuta «Matemaatika õhtuõpik» igale Eesti matemaatikaõpetajale, kes seda soovib.

• See on üks kõige kiiremalt eesmärgi täitnud projekte Hooandjas.

• Hooandja edukaim projekt, Kuningliku Kvinteti kontserdid, kogus 243 protsenti soovitud summast. Suurim kogutud summa 2012. aastal oli 15 185 eurot, mis läks teater NO99 lavastusele.  

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles