Uus masin tõmbab usinalt suusajälgi

Risto Mets
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Selline suusarada tulebki uue rajamasina alt, näitab Tartumaa tervisespordikeskuse juht Priit Viks. Hea oleks, kui värske jälg saaks enne kasutamist mõne aja külmuda.
Selline suusarada tulebki uue rajamasina alt, näitab Tartumaa tervisespordikeskuse juht Priit Viks. Hea oleks, kui värske jälg saaks enne kasutamist mõne aja külmuda. Foto: Kristjan Teedema

Kümmekond päeva tagasi Tartumaa tervisespordikeskusesse saabunud väike rajamasin on jõudnud uusi suusajälgi sisse tõmmata Elvas, Nõos, Kambjas ja otsapidi Valgamaal Paluperaski.

Lintidega ATV koos spetsiaalse pressi, freesi ja jäljekelguga läks maksma peaaegu 20 000 eurot. Masinat ei ostetud PRIA ja Elva linna raha eest sugugi kuuri alla tolmu koguma, kinnitas Tartumaa tervisespordikeskuse juht Priit Viks.

Eile näiteks ajas masin Elvas Verevi järvel lahti uisuplatsi, seejärel sõitis Paluperra suusaradu sisse ajama, männilinna naastes võeti aga ette uisuplatsi rajamine Arbi järvele.

Aitab kiiresti

Tervisespordikeskuse juht Priit Viks märkis, et rajatraktor on keskusele eluliselt oluline. Lisaks võetud kohustusele hoida suusakõlblikuna Tartu maratoni raja viimased viis kilomeetrit sünnib Elvas mitu uut suusarada.

Masina ostmisel arvestati ka naabervaldade soove. Uued rajad on juba lumme pressitud Kambjas ja Nõos. Tasapisi on läbirääkimisi peetud Rannu, Rõngu ja Puhja vallaga.

Viksi kinnitusel suusahuvilisi neis paigus jätkub, kuid et inimesed meelsasti rajale tuleksid, peab suusajälg ka ilus olema.

Kambja valla majandusnõunik Enno Soodla kinnitas, et suusarada on tõepoolest ilus. «Meenutab lausa kehvemat MK-etapi rada,» kirjeldas ta.

Kui tihti vald rajameistri teenuseid kasutama hakkab, ei osanud Soodla esialgu prognoosida. «Eks maksjale tundub hind alati kallis ja müüjale odav.»

Ka Viks nentis, et õhust ja armastusest masin paraku ei liigu. Teenuse täpne hind alles kujuneb.

Klubi Tartu Maraton juht Indrek Kelk märkis omakorda, et iga väiksema lumesaju järel klubi tõepoolest suurt rajamasinat välja ei saada, sest see on liiga kallis.

«Iseenesest tore, et tervisespordikeskus võttis endale kohustuse hooldada operatiivselt maratoniraja viimaseid kilomeetreid,» leidis ta.

Praegu Venemaal Sotšis eelolümpiaradu ette valmistada aitava Tartu maratoni rajameistri Assar Küti hinnangul sobib ATV küll harrastajatele radade tõmbamiseks, kuid suurte inimhulkade tarvis peab lume märksa tugevamini kokku pressima.

Maailma võimsaim

Parasjagu katsetab klubi maratoniraja hooldamiseks traktorit, mis suudab 63-kilomeetrisele rajale tõmmata viie meetri laiuse jälje viie tunniga.

Klubi enda traktor vajab kogu raja hoolduseks täistööpäeva ehk kaheksat tundi, rääkis Kelk.

Katsetatav traktor on maailma praegu võimsaim niisugune masin ning maksab 250 000 eurot. Jõulumäe ja Tehvandi suusakeskus on suutnud sellise masina soetada, kuid erarahakotil elav maratoniklubi praegu nii suurt investeeringut teha ei saa.

Tartu maratoni peakorraldaja kinnitusel on Otepäält Elvasse kulgev suusarada praegu väga heas korras ning kui lubatud lumesadu sel nädalal tuleb, on rada ideaalne.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles